It-outsourcing speelt voor cio’s een hoofdrol bij de strategische ondersteuning aan de business. De belangrijkste drijfveren voor uitbesteding zijn het snel uitbreiden en inkrimpen van capaciteit en de toegang tot kennis die binnen de organisatie niet voorhanden is. Dat concluderen it-bedrijf Cegeka en internetsite CIOnet in hun onderzoeksrapport.
Voor het rapport ‘Major trends in IT Outsourcing: a preview of 2020’ ondervroegen Cegeka en CIOnet eind 2016 tachtig cio’s en it-beslissers uit België en Nederland over de stand van zaken rond it-uitbesteding, de uitbestedingsplannen die organisaties hebben en de context waarin it-leidinggevenden momenteel opereren.
Cio’s willen een impact op de algehele business realiseren. Voor 39 procent is strategisch denken en handelen de voornaamste focus, gevolgd door het met succes implementeren van wat de business vraagt. Uitbesteding geeft cio’s en it-beslissers meer tijd om zich met hun belangrijkste doelstellingen bezig te houden.
Applicatiebeheer
Cio’s besteden met name het functioneel applicatiebeheer en eindgebruikersbeheer uit. Voor 40 procent is er bovendien een sterke relatie tussen het infrastructuurdeel en de applicaties die in de toekomst worden uitbesteed in de vorm van software as a service (SaaS). De overige 60 procent verwacht dat het te uitbesteden infrastructuurdeel groter zal zijn dan het applicatiedeel.
Overigens houden de leidinggevenden bij outsourcing nog wel de touwtjes in handen: 80 procent zegt dat er gedurende het uitbestedingstraject intensief wordt gemonitord op de onderliggende businesscase. Vaak kiest het bedrijf dat de uitbesteding verzorgt ervoor om slechts met een beperkt aantal partners te werken. Dit om de eindregie in handen van de opdrachtgever te houden en vanwege de grote impact van outsourcing.
Als “outsourcing cruciaal is voor strategie” verwacht je ook meer aandacht voor de cruciale soft skills van de eigen medewerkers en de partije(n) waarmee wordt samengewerkt. Het (vrijwel) uitsluitend sturen op de technische skills is door de veranderende samenwerking en allerlei vormen van agile werken onvoldoende en daar ga je niet het beoogde concurrentievoordeel mee behalen. Probleem is dat merendeel van de beslissers onvoldoende verstand hebben van soft skills en alles willen kwantificeren en zichzelf en de organisatie daarmee geen dienst bewijzen.
Cios die functioneel applicatiebeheer en eindgebruikersbeheer uitbesteden..
Laten we nu de functioneel beheer vs functioneel applicatiebeheer discussie even
uitstellen. (die is ook leuk, maar anders hebben we morgen niets meer)
Volgens van Looijen heeft ICT niets over functioneel beheer te zeggen.
FB zit aan de business kant. Stricte scheiding. Bewust.
Eindgebruikersbeheer dan ? Wat zou dat eigenlijk zijn ?
Een eindgebruiker behereren ?
In ieder geval moet het allemaal weg.
Blij toe, ik het er zelf ook een hekel aan.
We richten ons op de Core business totdat we weer een artikel lezen waarin we aangemoedigd worden om de hele automisere (he interessante typo) weer zelf te housen. Ieder bedrijf is immers een ICT bedrijf.
Tijd voor een sterke man die de vraag durft te stellen : Meer of minder automatisering ?
Minder, minder, minder !!!