De tijd van zelf het wiel uitvinden en een systeem in elkaar knutselen is voorbij. In 2020 draait het in de IT niet meer om zelf een infrastructuur bouwen, weten ze bij cloud-aanbieder Nutanix. De IT'er gaat steeds meer zijn zoals een dirigent in een orkest.
Zoeken naar minder complexiteit. Dat is de belangrijkste IT-trend die we tussen nu en 2020 gaan zien. Want wie nu als nieuw gezicht bij een grote organisatie binnenkomt en zich daar op de infrastructuur stort, heeft bijkans jaren nodig om alle ins en outs daarvan te leren. En dat kost tijd. En dus ook geld. “Dat hebben we als IT’ers over onszelf afgeroepen. We hebben jarenlang laag na laag op elkaar gestapeld. De komende jaren gaan we zien dat heel veel organisaties dat anders gaan doen.”
Aan het woord is Matthijs van den Berg van cloud-aanbieder Nutanix. Volgens de senior sales engineer is de tijd waarin IT’ers zelf een infrastructuur bouwen voorbij. Ze gaan dus niet meer, in de woorden van Van den Berg, zelf het wiel uitvinden en iets in elkaar klussen. In plaats daarvan wordt het managen van een infrastructuur een kwestie van orchestrating: de IT’er zweeft als een orkestdirigent boven zijn instrumenten en is in staat alles zelf te bespelen.
Zoals stroom en gas
“In 2020 gaan we IT veel meer afnemen zoals we nu al stroom en gas afnemen”, vervolgt Van den Berg. “We bepalen een vast bedrag voor het recht om systemen te gebruiken, met daarbovenop een fee voor datgene dat we daadwerkelijk gebruiken. De omslag daartoe is al ingezet. Het belangrijkste voordeel is dat systemen altijd up-to-date blijven. En dat je infrastructuur veel minder complex wordt.”
De sleutel daartoe is dat een infrastructuur meer moet gaan werken zoals de cloud, óók het gedeelte van de infrastructuur die on-premise staat. IT-beheerders kopen geen losse oplossingen voor storage, computing en networking meer in, maar schaffen geoptimaliseerde totaalpakketten. Zo ontstaat er een hyper-converged infrastructure. Van den Berg: “De infrastructuur hoeft niet per se overgebracht worden naar de cloud, maar moet zich wel zo gaan gedragen.”
Minder specialisten
Die vermindering in complexiteit die orchestrating teweeg brengt heeft ook als gevolg dat een organisatie veel minder specialisme zelf in huis hoeft te hebben, weet Van den Bergs collega Antal Verschuuren, account manager healthcare & education bij Nutanix. “Je hebt geen specialist op ieder niveau meer nodig. Specialisten zijn duur en vaak lastig te behouden in je organisatie. En wanneer een specialist vertrekt is het vinden van een goede vervanger lastig.”
Met orchestrating ondervang je dat probleem volgens Verschuuren, omdat het van IT’ers verlangd dat ze generalist zijn. De ideale orchestrated infrastructuur bevat zo min mogelijk instrumenten en is dus behapbaar voor de IT’er. Het terugbrengen van complexiteit is daarbij een vereiste. Verschuuren: “De IT’er moet alle instrumenten die overblijven kunnen bespelen. En alles moet in feite net zo simpel werken als een iPhone.”
Op een andere manier denken
De belangrijkste uitdaging om een overstap naar een orchestrated infrastructuur teweeg te brengen zit hem volgens Van den Berg niet zozeer in de technologie. “Er zijn veel technische drempels die je zou kunnen opwerpen, maar de meeste van die aspecten zijn op te lossen. Veel moeilijker is het om tot het besluit te komen dat data center dat je net vijf jaar geleden uit de grond hebt gestampt te sluiten. Dat vereist een switch in denken.”
En die andere manier van denken is juist waar het om draait bij orchestrating. “Binnen de IT wordt vaak vanuit de techniek gedacht: wat is er mogelijk”, aldus Van den Berg. “Maar bij orchestrating kijk je veel meer naar wat je business nódig heeft.” Verschuuren vult aan: “We gaan steeds meer weg van investeringen doen voor de toekomst. We kijken niet meer naar wat we de komende vijf jaar nodig hebben, maar wat we nú nodig hebben. En dan schalen we dat desnoods op. Zo wordt de infrastructuur eindelijk fit for purpose.”
De ideale Cloud-mix voor uw organisatie?
Op zoek naar de perfecte cloud-mix voor uw organisatie? Nutanix helpt organisaties (klein, middel en groot) bij de inrichting van een optimale cloud omgeving. Lees er hier alles over.
Het moet allemaal minder complex.
Dirigeren met alleen nog maar Nutanix spul, of zoiets.
ICT zoals water uit de kraan.
Net zoals bij de iPhone, weet van den Berg.
Vendor lockin is geen probleem, vult Antal Verschuuren aan.
Teveel betalen ook niet, vervolgt van den Berg
😉
Er moeten nog veel zaken worden verbeterd wat betreft het idee. Ik verwacht wel dat we naar meer regievoering over IT-Infrastructuur dan het bouwen ervan gaan, maar voor het MKB is dat nu nog geen optie. Ja voor e-mail of een boekhoudpakketje. Zodra er maar even een niche toepassing nodig is, blijkt het of technisch niet te gaan lukken of de prijs is een bottleneck.
Overigens verschuift de complexiteit naar de cloud, waar natuurlijk al die “oude ICT” natuurlijk wel gewoon draait. Het enige wat is gebeurd is dat bovenop al die banale lagen van ICT (firmware, OS, virtualisatie) nog eens een bak lagen is gelegd. Ja je kunt met minder mensen toe per ICT component, omdat de instanties geautomatiseerd worden gemaakt, maar als het fout gaat, dan heb je heel slimme mensen nodig om dat op te lossen. Door 8 lagen heen kijken is voor een goede Infrastructuur man(of vrouw) erg lastig. En kom niet aan met supertooling etc…., want dat zijn vierkleurenfolders van leveranciers.
Overigens ben ik nog niet overtuigd dat bij de grote organisaties on-premises vs cloud een uitgemaakte zaak is. Ik zie nog geen heel groot kwaliteitsverschil tussen de pure IT bedrijven en grote klanten. De uitvalpercentages bewijzen dat.
Als ik dit lees lijkt het erop dat orchestreren alles gaat oplossen. Zo maar ineens, je zet het aan en de problemen die er zijn zijn opgelost en alles gaat vanzelf. Dit klinkt als een droom. Als het echt zo zou werken zou iedereen het doen. Dit is echter wat kort door de bocht en de waarheid is een stuk weerbarstiger.
En waarom zou je altijd een vast bedrag betalen voor het recht dat je iets mag gebruiken?
Bij de serieuze Cloud aanbieders betaal je per minuut dat je een resource gebruikt. Als je de resource niet meer nodig is, dan schakel je deze af en stop je voor 100% met betalen voor deze resource.
Ik ben het wel eens met de titel van het artikel, “IT-trend: van bouwen naar orchestraten” maar dan niet het orchestreren van je eigen IT omgeving, maar het orchestreren in de vorm van regiseren. Waarom zou je de lastige taken die er soms zijn zelf blijven doen, of het saaie / repetitieve werk of een duur orchestratie platform inrichten? Ook een dergelijk platform moet weer worden onderhouden, en zoals in het artikel wordt beschreven eindig je straks met een 8 lagen structuur die voor niemand meer te snappen is.
De IT specialisten die je zelf in huis hebt weten over het algemeen ook erg veel van de bedrijfs processen die er zijn, hoe deze exact in elkaar steken en waar te verbeteren. Ik zou dat deel meer gaan gebruiken en benadrukken bij de eigen IT staf en de orchestratie uitbesteden aan een partij die niet anders doet.
NTT Communications is zo’n bedrijf dat dat kan doen, ze managen de infrastructuur (Maakt niet uit of het on-premmise is, of een vorm van cloud) hebben de Datacentra om de IT infrastructuur neer te zetten
(Mag natuurlijk Nutanix zijn:-)), hebben het WAN in eigendom en beheer.
Laat de ITer doen waar die goed in is, het nadenken over het verbeteren van de bedrijfs processen en regiseren, laat de rest van het werk over aan een externe partij die daar hun core business van heeft gemaakt,