Telecommunicatiebedrijf Avaya heeft surseance van betaling aangevraagd voor zijn Amerikaanse tak. Het bedrijf heeft een miljardenschuld en probeert via uitstel van betaling tijd te winnen om het bedrijf te transformeren van hardwareleverancier naar aanbieder van software en diensten. De situatie zou geen gevolgen hebben voor de Nederlandse activiteiten.
De Amerikaanse tak van Avaya maakt bekend dat het een zogenoemde chapter 11 procedure is gestart. Het bedrijf meldt dat Citibank heeft getekend voor een reddingsplan waarvoor 725 miljoen dollar is gereserveerd. Eerder berichtte Amerikaanse media dat Avaya zijn contactcenterfaciliteiten wil afstoten. Maar de VS-tak van Avaya zegt die tak niet in de etalage te zetten. In het bericht staat dat de sureseance geen gevolgen heeft voor de activiteiten buiten de VS en dat die onderdelen van Avaya hun activiteiten ‘gewoon’ voortzetten.
Ronald Rubens, eindverantwoordelijke voor de Noord-Europese activiteiten van Avaya en algemeen directeur van Avaya Nederland, laat via een woordvoerder weten. ‘Het is belangrijk om te benadrukken dat het chapter 11-proces in gang gezet is bij Avaya Inc. in de VS en geen impact heeft op de dagelijkse werkzaamheden en activiteiten van Avaya in Nederland.’
Rubens vervolgt: ‘Wat onze financiële resultaten van 2016 onderstrepen, is dat de operational performance van Avaya sterk is gebleven aan het einde van het jaar. Hierbij is de positieve lijn van de voorgaande kwartalen en de focus op software en services voortgezet. De kernactiviteiten zijn gezond en laten een operationele winst zien van 25,4 procent. De herstructurering heeft uitsluitend betrekking op de balans.’
Avaya Nederland liet ook in een tweet van zich horen en meldt dat de financiële herstructurering alleen in Amerika geldt. Computable heeft het bedrijf vrijdag 19 januari om een reactie gevraagd, maar operationeel directeur Van den Berg was op dat moment niet bereikbaar. Sinds januari 2017 is David van den Berg de nieuwe managing director van Avaya Nederland. Hij was ook tussen 1998 en 2003 directeur van dat bedrijf. Hij werkte voorheen onder andere voor Polycom en HP. Van den Berg moet de overgang van telecomhardwareleverancier naar aanbieder van communicatiediensten voor spraak, chat, video en documenten vormgeven.
Chapter 11-procedure
Als een Amerikaans bedrijf in moeilijkheden komt, kan het bescherming aanvragen volgens hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissement-wetgeving.
Chapter 11 lijkt op onze surseance van betaling, maar leidt veel vaker tot een succesvolle herstructurering. Bedrijven die in Nederland surseance van betaling aanvragen, gaan in 95 procent van de gevallen uiteindelijk toch failliet. In de VS kan een bedrijf met financiële moeilijkheden het op een akkoord gooien met schuldeisers, banken, werknemers en de aandeelhouders. Voor alle partijen kan het beter zijn om de activiteiten voort te zetten in plaats van deze failliet te laten gaan of per onderdeel te verkopen.
Een opvallend feit van de Chapter 11-procedure is dat het bedrijf in problemen nieuw geld kan lenen met als voorwaarde dat de gelduitlener als eerste aan de beurt komt als er opbrengsten zijn. De oorspronkelijke schuldenaren komen dan pas later aan de beurt wat hun positie ernstig verzwakt.