Als ondernemer wil je eigenlijk maar één ding: het beste uit je onderneming én jezelf halen. Vaak willen ondernemers direct door naar de top, maar om daar te komen moet een lange weg worden afgelegd. Deze weg bestaat vaak uit hoogtepunten, maar ook uit dieptepunten. Hoewel iedere ondernemer zijn eigen weg aflegt om zijn of haar succes te behalen, zijn er ook zeker zaken waar iedere ondernemer mee te maken heeft. Als vrouwelijke ondernemer in tech heb ik de nodige ervaring. Daarom deel ik mijn key learnings.
Inspireren, delen en samenwerken
Om het belang van delen aan te tonen noem ik vaak San Francisco als schoolvoorbeeld. Het welbekende ecosysteem van Silicon Valley is namelijk mede opgebloeid door het principe van giving back. Ervaren ondernemers starten zelf vaak nieuwe bedrijven maar investeren ook in anderen en delen hun kennis en ervaring.
Zo is er wat betreft diversiteit in de techwereld nog veel te winnen. Hoewel verschillende onderzoeken aantonen dat diverse teams beter presteren zijn de cijfers ten aanzien van diversiteit vaak slecht. Ook wordt niet door iedereen het belang van diversiteit ingezien of wordt het zelfs als een bedreiging beschouwd. Rolmodellen moeten daarom beter zichtbaar worden en de boodschap van het belang van diversiteit moet worden herhaald zodat er echt verandering komt.
3 lessen voor succes
1. Fake it ‘til you make it. Het klinkt misschien wat Amerikaans, maar het draait allemaal om het managen van perceptie. Wees niet te bescheiden en denk goed na over hoe en welke informatie je deelt met de buitenwereld.
2. Hire people better than you. Vaak zijn mensen bang iemand aan te nemen die beter is dan ze zelf zijn. Maar het is de enige manier om als onderneming te groeien. Als je het zelf namelijk beter kunt ga je waarschijnlijk micromanagen en word je de bottleneck voor groei van de onderneming.
3. Zet jezelf in de spotlight. Alleen je werk goed doen, is niet altijd goed genoeg om op te vallen. Zorg dat mensen echt zien wat je doet, deel en vier je successen!
Verder wil ik meegeven dat je ook je eigen bias moet uitdagen: er zijn talloze manieren om tegen dingen en personen aan te kijken. Neem als voorbeeld een ijsje; je kan het zien als caloriebom of als verkoeling op een hete zomerdag. Zo werkt het ook bij personen: iemand met een handicap, uit een ander land of andere sekse wekt een eerste reactie op. Maar kijk eens verder, dit kan je doen verrassen.
IT Diamonds
Janneke Niessen is serial entrepreneur in de techsector en heeft het Europese marketingbedrijf Improve Digital opgericht. Hier werkt zij momenteel als Chief Innovation Officer (CIO). Daarnaast besteedt ze tijd aan (advies)raden en is ze mentor voor start-ups. Ook fungeert ze als ‘Business Angel’, wat betekent dat ze als particulier investeert in verschillende bedrijven.
Niessen is één van de sprekers van het IT Diamonds-netwerkevent op dinsdag 7 februari 2017 in de Utrechtse Bar Beton. In de sessie ‘Things I wish they would have told me…’ vertelt zij over de kernlessen om als vrouw succesvol te ondernemen in de tech-industrie.