Hoeveel wordt er eigenlijk gesjoemeld met software? Vorig jaar bleek dat Volkswagen met software aan het sjoemelen was en nu is bekend geworden dat andere autofabrikanten ook sjoemelen. Zo schijnt in de Fiat 500 ook sjoemelsoftware te zitten. Testen wijzen uit dat het eigenlijk maar een Fiat 400 is.
Nu is gesjoemel in de auto-industrie van alle tijden. Vroeger draaiden de autohandelaren de kilometerstand terug. Dat wist je want je kocht een vijftien jaar oude Ford Taunus, die van een oud vrouwtje was geweest. Die Ford had verroeste dorpels, een lekke koppakking en platte voor- en achterbanden dus die had echt wel meer dan dertienduizend kilometer gereden.
Makkelijk manipuleren
Zou er in andere branches ook gesjoemeld worden met software? Dat kan toch niet anders? Zodra iets digitaal wordt, kun je het toch heel makkelijk manipuleren? Dit gebeurt zelfs met nieuws. Sylvie Meis en Rafaël van der Vaart zijn in het gewone leven nog gewoon bij elkaar.
Maar waarom horen we niet meer over fraude met software? Of hebben we te veel vertrouwen in software en hebben we het niet door dat we worden bedonderd? Heet mijn ‘slimme energiemeter’ in de meterkast zo omdat hij mij te slim af is? Als je een reis wilt boeken en je komt op de website voor de tweede keer bij dezelfde bestemming, kan het maar zo zijn dat ze de prijs ineens verhoogd hebben. Dat is raar. Een prijsverhoging op zondagavond om kwart over elf. Ook de mededeling ‘de afgelopen periode hebben vier bezoekers naar dit appartement gekeken’ is oncontroleerbaar.
Banken te vertrouwen
Al het geld is tegenwoordig digitaal. Daar kun je dus ook eenvoudig mee sjoemelen. Nu kunnen we de banken gelukkig vertrouwen, maar anders had ik gezegd, schrijf mijn saldo maar gewoon weer met balpen in mijn bankboekje.
Vroeger kon je de verkoper in de ogen kijken, nu kijk je naar een scherm. Misschien moet er een instantie komen die sjoemelsoftware gaat controleren. Of nog beter: we schrijven er software voor. Maar ja, wie controleert die?