The Datacenter Group (TDCG) heeft de grote stroomstoring gisteren in Amsterdam niet goed kunnen opvangen. Nadat TDCG op noodstroom moest overstappen, werkte een van de generatoren niet. Ondanks een recente test bleek de aansturingsspoel voor een mechanische beveiliging defect. Een aantal klanten heeft problemen ondervonden.
Gisteren, 17 januari 2017, was er een grote stroomstoring in Amsterdam en omstreken. Grote delen kregen vanaf 04:15 uur met uitval te maken. Het probleem zat in een hoogspanningsverdeelstation aan de Hemweg in Amsterdam, al is de oorzaak van de stroomstoring nog niet duidelijk.
TDCG heeft vestigingen in Amsterdam en Delft. Door de stroomstoring moest het datacenter in Amsterdam op noodstroom overstappen. In een verklaring schrijft het bedrijf het volgende: ‘ondanks dat wij onze apparatuur frequent testen – de laatste succesvolle test van de generatoren was op 22 december 2016 en functioneerde volgens ontwerp – hebben wij een incident ondervonden aan de A-feed in ons datacenter in Amsterdam.’
Volgens TDCG ontvingen vanwege de stroomstoring alle noodstroomgeneratoren automatische startcommando’s. Een ervan startte echter na drie automatische startcommando’s niet op, waardoor de A-feed niet werd opgevangen. De B-feed werd wel succesvol opgevangen.
Plat gaan
Rond 5:50 uur werd het noodstroomaggregaat alsnog manueel ingeschakeld. De stroomvoorziening voor de A-feed was daarmee circa 1 uur en 20 minuten niet beschikbaar. TDCG wijst er op dat de overige ups-installaties en aggregaten conform ontwerp werkten en waar relevant de stroomvoorziening overnamen. Omstreeks 7:00 uur gisteren werd de netspanning hersteld en werden de generatoren automatisch teruggeschakeld naar normaal bedrijf.
De datacenterdienstverlener constateerde daarna dat er een mechanisch defect was ontstaan. Dit heeft het opstarten van één generator belemmerd (de laatste succesvolle test werd gehouden op 22 december 2016). Het defecte onderdeel bleek de aansturingsspoel voor een mechanische beveiliging. Deze spoel zorgt ervoor dat de mechanische beveiliging wordt ingeschakeld: een voorwaarde voor het aggregaat om op te starten. De spoel is inmiddels vervangen en getest.
Klanten met redundante stroomvoorzieningen hebben hierdoor geen hinder ervaren, benadrukt TDCG. ‘Maar’, zo schrijft iSpam, – het informatieplatform voor de datacenterwereld – er waren zeker wel klanten die problemen ondervonden, zoals de hostingbedrijven Internedservices en met name Transip. Dat laatste bedrijf was gisteren pas rond 10.00 uur uit de problemen.
Geen andere problemen?
De regio Amsterdam kent een hoge datacenterdichtheid. Behalve TDCG is niet bekend of er ook andere datacenteruitbaters in de problemen zijn gekomen door de majeure stroomstoring.
Interxion meldde nog in een apart persbericht dat de storing geen probleem veroorzaakte voor zijn klanten. ‘Alhoewel ook de stroomtoevoer naar ons datacenter AMS1-4 aan de Gyroscoopweg in Amsterdam, gebied Sloterdijk/Westpoort’, op 17 januari om 04.19 uur wegviel, bleek de autonome stroomvoorziening van Interxion ruim voldoende om deze storing op te vangen. Alle faciliteiten functioneerden naar behoren. De ups- en generatorsystemen hebben de spanningsvoorziening zonder onderbreking en gelijkmatig overgenomen.’
Afgelopen dinsdag 17 januari zijn de IT-systemen die het treinverkeer en de personeelsinzet aansturen, ontregeld. Het kost veel tijd om de treindienst weer volgens dienstregeling te rijden omdat ‘we’ zowel de treinen als de machinisten en conducteurs weer op de juiste plek moeten krijgen. Een dergelijke verstoring op meerdere grote knooppunten verspreidt zich als olievlek over de rest van het land.
Noch de Nederlandse spoorwegen, noch collega ProRail heeft een eigen goede en milieuvriendelijke noodstroomvoorziening. Een goed werkend IT systeem is voor de spoorwegen van levensbelang om het trein verkeer soepel te laten verlopen. Tegenwoordig zijn er betrouwbare, milieuvriendelijke oplossingen beschikbaar voor een ononderbroken stroomvoorziening. Een bedrijf als NS (of desnoods serviceleverancier Liander), die beiden het milieu hoog in het vaandel hebben, zouden niet afhankelijk moeten zijn van dieselgeneratoren, even aangenomen dat die er in voldoende mate staan bij de NS in de gebouwen. Het regelmatig testen van dieselgeneratoren zou al een onacceptabele vervuiling met zich meebrengen (milieuzone?). Wellicht is het voor de NS tijd om een overstap te maken naar een dergelijk systeem?
Ernst heeft alle kenmerken van een klimaatknuffelaar die even vergeet dat een goed werkende dieselgenerator een verkeerschaos had kunnen voorkomen die veel belastender voor het milieu was omdat vooral de treinen niet konden rijden door een stroomstoring.
Je snapt niet waarom generatoren bij zo’n DC niet redundant waren uitgevoerd. waarschijnlijk willen een hoop van hun klanten voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en klagen ze nu dat er iets niet werkt. Het Datacenter biedt gewoon wat er wordt gevraagd.
Als je een meer betrouwbaar datacenter wil hebben ga dan naar KPN / Equinix of NTT. Deze clubs hebben meerdere datacentra die Tier III zijn en leveren een SLA. Tier III geeft minimaal een N+1 of 2N voor de backup generatoren. Één defect kan dan niet zo’n impact hebben.
het oudhollandse spreekwoord “het kost niets maar je krijgt ook niets” gaat hier weer op.