Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) kiest voor haar back-up uitdagingen voor een pay-per-use constructie van i3 groep op basis van Veritas NetBackup appliances. Jeroen Bosch Ziekenhuis is daardoor verlost van alle zorgen rond de back-up en krijgt meer financiële vrijheid omdat er enkel betaald wordt voor wat men gebruikt.
De ICT uitdagingen van Jeroen Bosch Ziekenhuis
Jeroen Bosch Ziekenhuis voorzag een aantal uitdagingen met de bestaande back-up omgeving. Door de constante groei van data zouden de back-up windows te lang gaan worden. Door de beperkte capaciteit van het systeem moesten veel data op tape worden opgeslagen. De virtual tape library was verouderd en er was behoefte aan een archief. Om toekomstige problemen te voorkomen en te kunnen blijven voldoen aan de behoefte van de organisatie is besloten te investeren in een nieuwe back-up omgeving.
Het adviestraject
Erik Veen is technisch ICT adviseur bij Jeroen Bosch Ziekenhuis. “Na een inventarisatie van de knelpunten hebben we nagedacht over de extra functies die de nieuwe omgeving moest bieden. We hebben in nauwe samenwerking tussen architecten en systeembeheer de gewenste richting bepaald en onze vragen neergelegd bij i³ groep. We hebben de oplossingsrichting daarbij open gelaten; we hebben onze problemen en uitdagingen geschetst en i³ groep gevraagd ons te adviseren.”
Een aantal van de belangrijkste uitgangspunten van Jeroen Bosch Ziekenhuis waren een langere bewaartijd op disk en kortere back-up windows. Verder moesten alle data naar een tweede locatie worden gerepliceerd in active-active modus om de continuïteit te kunnen garanderen. Tot slot wilde het ziekenhuis veel minder tape handling om efficiënter en minder foutgevoelig te kunnen werken.
Erik Veen: “We hebben niet met andere partijen gesproken, want i³ groep is onze vaste partner voor storage en back-up. Natuurlijk voeren we gesprekken met fabrikanten, maar altijd samen met i³ groep. We hebben met i³ groep dus een echt partnership.” Op basis van de behoefte van Jeroen Bosch Ziekenhuis adviseerde i³ groep de Netbackup appliances van Veritas. Het ziekenhuis heeft vervolgens een uitgebreide proof of concept van 2 maanden doorlopen om dit systeem te testen.
Rob Wijnen, projectmanager bij Jeroen Bosch Ziekenhuis: “Na afloop van deze test waren we behoorlijk positief over de resultaten. Onze systeembeheerders zijn heel kritisch en soms wat behoudend. Wij zijn immers verantwoordelijk voor een bedrijfskritisch systeem. Zowel medische data en dossiers als kantoorautomatisering moeten altijd toegankelijk zijn voor de organisatie. De proof of concept heeft zeker geholpen om onze systeembeheerders enthousiast te krijgen.”
CARE4Use: Betalen naar gebruik
Na de geslaagde test is het formele inkoopproces gestart. In eerste instantie onderzocht het ziekenhuis of het mogelijk was de omgeving aan te schaffen. Rob Wijnen: “Al snel bleek dat een CARE4Use constructie voor ons veel aantrekkelijker was. Wij betalen uitsluitend voor de capaciteit en i³ groep doet de investeringen, installatie en het technisch beheer. Het functionele beheer en gebruik, zoals het inrichten van jobs en maken en restoren van back-ups doen wij zelf. Samen met i³ groep bepalen we de standaarden.”
De voordelen van CARE4Use
Rob Wijnen legt uit wat de voordelen van CARE4Use voor het Jeroen Bosch Ziekenhuis zijn. “Het CARE4Use ontzorgt ons. i³ groep beheert de omgeving en zorgt voor flexibiliteit in de uitbreiding. Zo hebben ze ons recent geadviseerd om er een nieuwe appliance bij te zetten met betere specificaties, zodat de performance op peil blijft. Een van de grootste voordelen voor ons is de voorspelbaarheid qua kosten. Datagroei is een duidelijke trend en we kunnen nu groeien zonder tussentijdse grote investeringen, we kunnen in de exploitatiebegroting rekening houden met de verwachte groei.”
Ervaringen met i³ groep
Erik Veen: “i³ groep is een echte kennispartner voor ons; niet alleen op het gebied van de hard- en software, maar ook de inrichting. We vragen ze dan ook regelmatig aan te schuiven bij gesprekken over nieuwe initiatieven. Zij denken met ons mee en adviseren over inrichting en mogelijke afhankelijkheden. Hierdoor zijn we ervan verzekerd dat we de juiste besluiten nemen.”
Rob Wijnen: “Vanuit de techniek gezien hebben wij ook goede ervaringen met i³ groep. Wij hebben vaste contactpersonen waar we direct mee kunnen communiceren dus de meeste zaken worden snel geregeld. De markt verandert, we gaan steeds meer ICT oplossingen als dienst afnemen en i³ groep gaat daar volledig in mee. In die transformatie moet je de dienstverlening samen afstemmen en aanscherpen. Daar hebben wij regelmatig goede gesprekken over en i³ groep pakt onze input altijd heel goed op.”