Na drie industriële revoluties te hebben gekend met de komst van de stoommachine, elektriciteit en informatietechnologie zijn we vandaag de dag aangekomen bij de vierde industriële revolutie, ook wel bekend als Smart Industry. Deze revolutie is gekenmerkt door productieprocessen slimmer te maken met de integratie van apparaten op internet. Wat betekent dit in 2017? En welke kansen en trends zijn er te zien op het gebied van Smart Industry?
#1 Meer kennis betekent meer kansen
Het afgelopen jaar zagen we steeds meer bedrijven hun ict outsourcen. Dit zal in 2017 alleen maar verder toenemen. Waarom? Omdat men de kennis en infrastructuur niet (meer) in huis heeft om aan al de technologische ontwikkelingen en verwachtingen te kunnen voldoen. Het gaat namelijk niet langer om het verbinden van systemen, maar het verbinden van alles wat data genereert. Denk hierbij aan de integratie, met behulp van IoT, van social media apps, devices, robots en sensoren. Bovendien wordt de vraag naar gespecialiseerde consultants groter. Dit varieert van mensen die zich bezighouden met complexe coderingen tot mensen met planning skills. Niet alleen outsourcen, maar ook slim en resultaatgericht samenwerken vergroot kennis en dus kansen voor Smart Industry succes in 2017. Dit brengt ons tevens op de volgende kans.
#2 Concurrentievoorsprong door innovatie en samenwerking
Een goede marktpositie komt de bedrijven niet aanwaaien en moet iedere dag opnieuw bevochten worden op een steeds hevigere internationale concurrentie. De innovatiekracht van bedrijven is cruciaal om kwalitatief betere services en producten aan te kunnen bieden. Organisaties die snel, kwalitatief hoogwaardige producten en complete oplossingen kunnen leveren, hebben een streepje voor. Organisaties worden hierdoor genoodzaakt samen te werken met andere partijen om zo geïntegreerde oplossingen te kunnen bieden. Dit betekent dat bedrijven hun businessmodellen moeten herzien om concurrerend te blijven. Tevens is samenwerking binnen branches key om de time-to-market in te korten. Daarnaast verspreid je de risico’s terwijl je de kansen vergroot!
#3 IoT- integratie en clouddiensten
In 2016 wordt er veel gesproken over de mogelijkheden die IoT en cloud het bedrijfsleven biedt, maar dit is nog niet echt tastbaar. Cloud is een begrip dat we al jaren kennen. Toch zien we nog altijd een stijgende lijn, die ook in 2017 weer zal aanhouden. Sterker nog, cloud zal alleen maar belangrijker gaan worden de komende tijd. Platforms zijn essentieel om alle data van verschillende bronnen bij elkaar te brengen en te analyseren. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven die zich bezighouden met cloudgebaseerde diensten.
#4 Data slim inzetten
Data vormt de basis van Smart Industry en Smart Services. Door data-analyses en verrijking ontstaat een schat aan informatie, waarmee mogelijkheden voor procesoptimalisatie en kansen voor procesautomatisering gecreëerd worden. De belangrijkste uitdaging bij het ontwikkelen van Smart Services zit in datamanagement. De veranderingen zijn vaak complex, omdat je allerlei verschillende databronnen met elkaar moet integreren. Met name databronnen van externe partners kunnen voor extra complexiteit zorgen. In 2017 zullen communicatie, collaboratie en compatibility belangrijke vereisten zijn voor het snel verwerken en analyseren van data. Integratieplatformen, zoals EDI, bieden de oplossing. Data wordt hiermee samengebracht in één eenduidige structuur en de organisatie is dan klaargestoomd voor de toekomst.
#5 As a Service ontzorgt de klant
De ontwikkeling van IoT en Smart Industry biedt het bedrijfsleven vele kansen om kwalitatief betere services en producten aan te kunnen bieden. Klanten verwachten dit eigenlijk ook wel, wat betekent dat de focus verder verlegd moet worden richting slimme services. Het zijn niet langer de leveranciers, maar de klanten die bepalen wat er ontwikkeld moet worden. Producten worden hierdoor steeds meer individueel, waarbij service belangrijk is om kwaliteit te leveren. De klant ontzorgen is een statement voor 2017, waarbij het oude verdienmodel ‘uur keer tarief’ steeds meer plaatsmaakt voor verdienmodellen als ‘as-a-service’. Zo kunnen klanten zich richten op de core business.
Het is van belang om dit jaar echt aan de slag te gaan met de mogelijkheden die IoT, cloud en Smart Services bieden om de concurrentie voor te blijven. Denk serieus na over het huidige businessmodel en hoe het verdienmodel er over vijf jaar uit zou moeten zien. Om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen, moet data verfijnd en verrijkt worden. Data-integratie ontsluit Smart Industry kansen, dit blijft ook voor 2017 gelden.
“Het is van belang om dit jaar echt aan de slag te gaan met de mogelijkheden die IoT, cloud en Smart Services bieden om de concurrentie voor te blijven”
Hier heb ik altijd een beetje moeite mee. Dit klinkt als “Grijp nu de kansen aan die Big Data biedt!”. Als je niet helder bent met welk probleem je oplost dan kan ergens mee beginnen omdat iedereen dat doet weleens een heel slecht idee zijn.
Het zou fijn zijn als het nu een concreet gemaakt wordt met voorbeelden en anekdotes. Zo heb je bijvoorbeeld de “beacons”. Leuk idee, maar het aantal praktische implementaties is wel heeeel dun bezaaid en geplaagd door allemaal wijzigingen in de wet en de publieke opinie.
Het is heel lastig om de zin van de onzin te scheiden. Valideer eerst de verandering in de markt, kijk dan hoe je daar mee omgaat waar kansen en bedreigingen zijn.
Even stoppen en de grijze cellen inschakelen.
Met de smartphone en de smart-tv hebben we al een paar uitstekende spionnen in huis, wanneer alles met IOT-oplossingen aan internet en “social”-media gehangen wordt zijn we in no time glazen mensen.
Eerst achteraf komt het inzicht.
Wat je propageert hangt natuurlijk af van de kant die je kiest, de kontrolerende of de gekontroleerde.