Als kind heb ik er nooit bij stilgestaan, maar voor het bedrijf Lego kan je alleen maar bewondering hebben. Generatie na generatie groeit op met hun speelgoed, dat het beste van vele werelden biedt. Ik kon er huizen, weiden, stallen en zo veel meer mee bouwen, mijn figuurtjes met de juiste hoed uitrusten, et voilà: mijn western-dorp was klaar! En dan moest de pret nog beginnen, wanneer ik het ene na het andere Wilde Westen- verhaal kon verzinnen.
Dat kan je vandaag nog steeds, maar Lego voorziet ook de nodige oplossingen voor de minder creatieve kinderen. Dan is het dorp (tegenwoordig eerder: het ruimteschip of de brandweerkazerne) al min of meer door hen uitgedacht en hoef je enkel nog de gedetailleerde instructies te volgen. Maar als je een stal in je ruimteschip wil, kan dat natuurlijk ook. Alle blokjes passen immers op elkaar, van welke wereld ze ook komen. Enkel een gebrek aan verbeelding kan een beperking vormen op het speel- en bouwplezier.
Toen ik de vele Lego-dozen voor de neefjes en nichtjes zag passeren tijdens de voorbije feestdagen, kreeg ik zelfs wat heimwee naar die dagen van eindeloos bouwen, verbouwen en spelen in de nieuw gebouwde omgeving. Maar toen besefte ik dat ik helemaal niet jaloers hoefde te zijn: in wezen doen we vandaag bijna hetzelfde, maar dan met software-apps als bouwstenen in plaats van Lego-blokjes.
Bouwstenen voor bedrijfssoftware: van kant-en-klaar tot grenzeloze verbeelding
Dat is het mooie van open platforms zoals het onze: elke onderneming kan zelf bepalen hoe ze hun bedrijfssoftware willen opzetten. Willen ze enkel gebruik maken van de standaard beschikbare modules? Willen ze liever zelf modules bouwen bovenop het cloud platform? Of gaan ze in de uitgebreide app exchange op zoek naar andere bedrijven met dezelfde specifieke behoeften, die intussen al een oplossing hiervoor hebben ontwikkeld? Het kan allemaal. Net zoals je als jonge knul of meid kan kiezen of je een kant-en-klare wereld wil bouwen, of dat je je verbeelding helemaal de vrije loop wil laten gaan. De bouwstenen zijn er, het resultaat hangt enkel van jezelf af.
We trekken de vergelijking met Lego nog even verder door. Sommige creatieve kinderen vinden vooral plezier in het bouwen van een eigen leef- en speelwereld, en anderen willen hun vrije tijd vooral besteden aan het spelen zelf, of aan het aanbrengen van de finishing touch waarmee ze van de Lego-wereld hun eigen universum maken. Net zo heb je organisaties die liever hun eigen modules van de grond af bouwen, en andere die een kant-en-klare oplossing verkiezen.
Iedereen kan bouwen
En vaak heb je zelfs binnen één organisatie verschillende behoeften: de ‘die-hard’ programmeur die liefst gewoon een command line voorgeschoteld krijgt om een nieuwe functie te bouwen enerzijds, en anderzijds de bedrijfsanalist die wel ziet welke logica ontbreekt en welke modules gekoppeld zouden moeten worden maar noch de tijd, noch de zin, noch de expertise heeft om de onderliggende code hiervoor te schrijven. Voor deze laatste groep moeten de nodige bouwstenen voorzien worden die de brug slaan tussen de bedrijfslogica en de onderliggende technische code, zodat zij zelf deze functies kunnen bouwen zonder hiervoor steeds op de beschikbaarheid van het it-team te moeten wachten.
Het goede nieuws is dat zulke platforms vandaag al bestaan.
Wat is het artikel toch knap geschreven. “Daar kun je alleen maar bewondering voor hebben.”
Owja bestaan zulke platforms al? Welke dan?
De vraag die blijft hangen…
The best make it look easy. Kinderspel zelfs.
En het gaat weer om knikkers, ook geld moet rollen.
Het lego lied wordt nooit legacy :
Van lego kun je alles maken (potential, scope, reusability, versatility)
Een boot, een vliegtuig of een trein (deliverability)
Een huis met echte daken (SMART)
Heel groot of misschien wel piep-klein (Scalability)
Dus bedenk de gekste zaken (innovativeness)
Want spelen met appcloud is fijn (UX).
Zelf noem ik wel eens programmeren ‘lego voor grote mensen’. In die zin dat je een eigen wereld kan scheppen waarin je de schepper bent die de wereld indeelt. Dat het kinderspel is durf ik niet te beweren want net zoals de echte wereld is een gemaakte realiteit toch wel wat ingewikkelder dan een paar blokjes aan elkaar te klikken. Al was het maar dat je niet alleen bezig bent, maar iets moet bouwen voor iemand die het zelf niet kan bouwen en vaak ook niet precies weet wat die wil.