KPN gaat de komende acht jaar de back-up tapes voor energienetbeheerder Tennet regelen. De opdracht die is verstrekt via een aanbesteding heeft een geraamde waarde tussen de 800.000 en 1,2 miljoen euro. KPN neemt dit werk over van Backupned uit Oosterbeek.
Van de meeste it-systemen van TenneT en zijn dochters wordt dagelijks een back-up naar een disksysteem op de hoofdlocatie en een uitwijklocatie gemaakt. Wekelijks wordt deze back-up naar tape geschreven om de data eerst als back-up en vervolgens als archief tot maximaal tien jaar op een derde locatie te kunnen bewaren.
Het beschikbaar hebben van deze tapes op een derde locatie draagt bij aan het continuïteitsproces van TenneT, zodat er in het geval van een calamiteit in het primaire datacenter en/of de uitwijklocatie nog de beschikking is over de data op deze tapes.
Het wisselen van de tapes uit de taperobots wordt door de it-afdeling van Tennet zelf gedaan. Opslag en transport naar de externe opslag wordt door een externe tapehandlingsdienstverlener gedaan. Dit was de afgelopen 21 jaar Backupned maar wordt vanaf 1 januari 2017 voor acht jaar uitgevoerd door KPN. Die brengt de tapes onder in zijn datacenter voor ‘disaster recovery & back up services’ in Almere.
NLDC
Het datacenter in Almere is de nieuwe locatie van alle activiteiten die eerder in het Computer Uitwijk Centrum (CUC) in Lelystad waren gevestigd. Die vestiging is inmiddels gesloten. Almere is voortaan de KPN’s uitvalsbasis voor zijn datahersteldiensten (het herstellen van systemen en applicaties na/bij een calamiteit). Ook levert het bedrijf hier back-up via tape en cloud, disaster recovery via uitwijkfaciliteiten (locaties, werkplekken, telefonie) en diverse hybride cloudoplossingen. Jaarlijks voert KPN in zijn locatie in Almere talloze uitwijktesten met klanten.
Het datacenter in Almere is sinds kort onderdeel van een nieuwe dochtermaatschappij van KPN: NLDC. In deze onderneming heeft KPN zijn colocatiedienstverlening ondergebracht.