Volkswagens dieselgate-affaire leidt nu tot arrestaties. Softwarefraude kost koppen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Er doemen grotere gevolgen op voor de softwarematige fraude van Volkswagen om de dieseluitstoot van zijn auto’s te verhullen tijdens milieutests. Na aanvankelijke ophef over dit zogeheten dieselgate, grote aanklachten en schikkingen, plus recente tekenen van recidivisme komt er nu nog een directer gevolg. Amerikaanse autoriteiten hebben een topman van de autofabrikant gearresteerd.
De impact van Volkswagens softwarefraude komt daarmee dicht bij huis voor bestuurders van het bedrijf, maar ook van concurrerende autofabrikanten. Hetzelfde geldt voor andere ondernemingen die software in hun producten verwerken. Enerzijds lijdt Volkswagen al onder grote bedragen voor het afhandelen van deze affaire; voor het terugroepen van auto’s en voor het schikken van aanklachten. Anderzijds boekt het concern toch groei, mede dankzij grotere afzet in China. De dreiging van arrestaties en vervolging geeft dieselgate alsnog een serieuze staart. Wat vind jij?
Dit is idd nog maar het begin. ICT biedt de mogelijkheid om dit soort fraude te plegen; dat het fraude is staat mi buiten kijf. Het object, de auto in dit geval, detecteert dat er een meting plaats vindt. en past vervolgens voor de meting vereiste/gewenste gedrag aan. Metingen worden dus gemanipuleerd. Dit heet fraude. Anderen zijn wellicht geneigd dit kunstmatige intelligentie te noemen, het is op een “intelligente” manier de werkelijkheid geweld aan doen.
Nu al, bv randsomware, misinformatie, etc. , en in de komende jaren nog veel meer, zullen mensen op “creatieve” wijze proberen hun belangen uit te breiden. Dit vraagt om een creatieve counter strategie. Daarbij zijn in grote lijnen 2 oplossingen mogelijk: doorgaan met symptoombestrijding en zo de misdadigers te slim af te zijn, of de oorzaak wegnemen. Tot nu toe kiezen we voor symptoombestrijding. De oorzaak wegnemen lijkt mij een afdoende, dus betere en veel goedkopere oplossing.
Het vraagt wel een andere benadering. Gezien het groeiende probleem en de nog sneller stijgende kosten, die wij hoe dan ook als samenleving betalen, wordt het tijd het technische defect in de ICT op te lossen…
Overtreden van de regels moet worden aangepakt. Fraude dient te worden vervolgd. Of dat nu met software wordt ondersteund of niet. Maar ook degenen die hebben nagelaten om de ‘eigen-vlees-testresultaten van de slager’ te controleren of een oogje toe hebben geknepen, moeten worden aangepakt wegens dienstverzuim of wellicht zelfs corruptie.
In Duitsland heeft de autolobby een extreem grote invloed op de politik, politiek en auto-industrie zijn dermate verstrengeld dat er in Duitsland nooit opgetreden wordt hoewel het probleem al vele jaren bekend was. Verschillende universiteiten hadden metingen gedaan en ook dit bedrog ontdekt door druk van “boven” (budget) is dat niet verder openbaar gemaakt.
Het zou ook eens een keer tijd worden.
Het is al decennia gebruikelijk dat bedrijven hun klanten belazeren zonder dat daarvoor iemand aansprakelijk wordt gesteld (denk ook DSB Scheringa e.d.). Meestal komt men er met een boete vanaf. Doordat er geen straffen, anders dan boetes, worden opgelegd is er weinig reden om te stoppen met dit soort praktijken. Als gevolg daarvan is fraude in het bedrijfsleven eerder regel dan uitzondering.
@Dick
Het gaat veel dieper dan je denkt en is ook langer aan de gang dan je denkt.
Essentie is dat het bedrijfsleven en politiek dusdanig samenwerkt dat zij elkaar structureel buiten de wind houdt als zij betrapt worden op zaken die moreel (of strafrechtelijk) niet door de beugel kunnen. Amoreel gedrag is de norm geworden wat je plat kan strijken met een gelikte PR-campagne. In China gebeurt dit ook regelmatig ondanks dat daar een doodstraf op staat. Oftewel het is een hardnekkig verschijnsel dat je nooit helemaal kan oplossen en alleen zorgen dat het zoveel mogelijk beperkt blijft.
Het is aan de samenleving om het bedrijfsleven en politiek ter verantwoording te roepen en te eisen dat ze hier onmiddellijk mee ophouden. Dit vereist veel moeite, aandacht en ook moed. Maar als dit niet gedaan wordt dan wordt het alleen maar erger.
@Johan
We zijn het wel eens; dat is niet het punt. Het punt is: hoe brengen we als ICT-industrie het veranderingsproces op gang? Wij zijn immers ook deel van die samenleving…
“Het vraagt wel een andere benadering. Gezien het groeiende probleem en de nog sneller stijgende kosten, die wij hoe dan ook als samenleving betalen, wordt het tijd het technische defect in de ICT op te lossen…”