Zowel afgelopen maandagmiddag als woensdagochtend lag de metro van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) in Amsterdam plat. De storing van maandag was te wijten aan een reeks van storingen in de stroomvoorziening; die van woensdag door een storing in het verkeersleidingsysteem. Die ontstond door een haperende synchronisatie tussen twee servers van het verkeersleidingsysteem. Dit meldt het GBV in een verklaring.
Afgelopen maandagmiddag 2 januari 2017 werden Amsterdamse metroreizigers getroffen door een omvangrijke en langdurige storing. Tussen circa 14.00 en 17.00 uur was er geen metroverkeer mogelijk in Amsterdam. Dit was het gevolg van een reeks van storingen in de stroomvoorziening, ook de noodstroomvoorziening van GVB was hierdoor tijdelijk niet beschikbaar. Dit blijkt na intern onderzoek van GVB.
Ook woensdagochtend stond het metroverkeer vanaf 8.15 uur ruim twee uur stil door een storing in het computersysteem van de verkeersleiding. De achtergrond van deze storing is inmiddels bekend en het probleem is aangepakt, aldus het GVB. Het probleem was een haperende synchronisatie tussen twee servers van het verkeersleidingsysteem. Of er een verband is met de storing van afgelopen maandag is nog niet bekend. Dit wordt onderzocht door het vervoersbedrijf.
Noodstroom
Het GVB laat in een verdere toelichting weten dat bij het repareren van een storing in de stroomvoorziening van het metrosysteem afgelopen maandag de gebruikelijke ‘bypass’ niet functioneerde door een defect reserveonderdeel. Bij onderhoud- en/of reparatiewerkzaamheden wordt de stroom tijdelijk omgeleid via een ander systeem. Mocht dit onverhoopt niet goed gaan dan kan er worden teruggevallen op een noodstroomvoorziening. Ook deze ‘fall back’-voorziening werkte niet. Hierdoor vielen de computers van de verkeersleiding van GVB Metro uit. Aansturing van de metro’s door de verkeersleiding werd hierdoor tijdelijk onmogelijk.
Omwille van de veiligheid van reizigers werd al het metroverkeer onmiddellijk stilgelegd, conform het zogeheten safe haven’ principe. Dit betekent dat alle metro’s doorrijden naar het eerstvolgende station om daar reizigers in de gelegenheid te stellen het voertuig veilig te verlaten. Volgens het GVB heeft dit principe heeft beide dagen goed gewerkt; er kwamen bijvoorbeeld geen reizigers vast te zitten in de tunnel tussen de stations Amstel en Centraal.
Wel kwam op maandag één voertuig van lijn 51 op ongelukkige wijze tot stilstand ter hoogte van De Boelelaan. Reizigers in dit voertuig hebben ongeveer een uur in het voertuig moeten wachten alvorens zij, met hulp van de politie, onder begeleiding veilig konden uitstappen. Het opnieuw opstarten van het metroverkeer na een storing kost enige tijd, omdat een totale herstart van het systeem dan noodzakelijk is.
Noord/Zuidlijn
Het GVB laat alle reserveonderdelen voor de stroomvoorziening bij zowel Metro als Tram deze week extra gecontroleerd vanwege de storing. Overigens worden deze onderdelen standaard getest tijdens het reguliere onderhoud. Voor gedupeerde reizigers is compensatie mogelijk.
Het GVB telt vier metrolijnen: 50, 51, 53 en 53. Een vijfde is in aanbouw: de Noord/Zuidlijn (lijn 52). Volgens het GVB hebben de storingen niets te maken met de testritten die zijn gehouden in dezelfde periode dat de problemen met de verkeersleiding ontstonden.