Microsoft lanceert het Connected Vehicle Platform. Dat is een ontwikkelplatform voor toepassingen voor zelfsturende auto's. Met het op Azure gebaseerde platform haakt de ict-leverancier in op de opkomst van zelfrijdende auto's. De komende jaren zullen er allerlei functionaliteiten en veiligheidstoepassingen ontstaan. Renault-Nissan is de eerste fabrikant die het platform gaat gebruiken.
Dat maakte Microsoft bekend tijdens de International Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Het Microsoft Connected Vehicle Platform moet de autoindustrie helpen bij de digitale transformatie van de automobielindustrie. Microsoft: ‘Tegenwoordig vormt onze auto de basis voor meer activiteiten dan alleen van A naar B rijden. Er is behoefte aan innovaties die mensen in staat stellen meer gedaan te krijgen in minder tijd en vooral om hun leven eenvoudiger te maken.’
De leverancier benadrukt dat het platform autofabrikanten de mogelijkheid biedt om op maat gemaakte connected driving-oplossingen te ontwikkelen. ‘Het platform levert dus geen kant-en-klare oplossingen, maar hulpmiddelen op basis van Azure.’
Volgens Microsoft kunnen autofabrikanten innovatieve toepassingen ontwikkelen met veiligheid en beveiliging als uitgangspunten en met het oog op vijf praktijkscenario’s. Dat zijn: voospellingen over onderhoud, verbeterde productiviteitsoplossingen in de auto, geavanceerde navigatie, klantinzichten en het helpen bouwen aan mogelijkheden voor zelfrijdende voertuigen.
BMW en Volvo
Naast Renault-Nissan gaat Microsoft ook samen werken met BMW en Volvo. Met BMW wordt gewerkt aan een schaalbaar platform op Azure waarmee productiviteitsoplossingen zoals de persoonlijke assistent Cortana geïntegreerd worden in de auto. Volvo maakt Skype for Business beschikbaar in de 90-serie van het Zweedse merk.
Het Microsoft Connected Vehicle Platform komt later in 2017 als openbare preview beschikbaar. Microsofts cloud-omgeving Azure moet volgens de leverancier de motor zijn die grote hoeveelheden data uit sensoren en gebruiksinformatie bruikbaar maakt voor autofabrikanten.
en ook zelf ingrijpen als er wat mis gaat
control alt delete
Krijgen we de zelfde update policy als Windows 1: zet uw auto aan de kant, even updaten, kan niet worden uitgesteld.
control alt delete
Krijgen we de zelfde update policy als windows 10, zet u auto aan de kant, even updaten, kan niet worden uitgesteld.
Worden de ramen blauw bij een softwarefout of vastloper?
Het is inderdaad best wel een enge ontwikkeling. Krijg je soortgelijke problemen als met die Toyota Prius destijds, die niet meer stoppen kon.
Het lijkt erop dat veel mensen niet weten dat Windows ook voor veel professionele omgevingen gebruikt wordt, zelfs bij complexe systemen waar je het wellicht niet zou verwachten.
Het verschil zit hem in hoe je het systeem beheert. Dat er thuis allerlei vervelende effecten optreden heeft vaak niet zozeer met Windows zelf te maken, maar meer met dat we er van alles op installeren, van alles aan de pc koppelen en de meest obscure websites bezoeken en mails openen.
Een uitgeklede en strict gecontroleerde windows is vandaag de dag heel wat stabieler dan menigeen denkt.
@Pavake: Stabiliteit is niet mijn angst. Ik vrees meer voor structurele design fouten. Er is immers een hele industrie ontstaan rond die MS designfouten.
Als ik vroeger iets in Word tikte, dan stond het daar goed (mijn typediploma succesvol behaald hebbende) en werd het automatisch door Word ‘verbeterd’.
Moet toch niet denken dat een auto straks over een zebrapad vol met kinderen scheurt, omdat de MS driver het ‘beter’ weet dan de bestuurder. (Die natuurlijk vol op de rem staat, maar de auto reageert daar dan niet op, want die weet het ‘beter’)