Tijdens de onderwijsvakbeurs NOT 2017, die van 24 tot 28 januari 2017 plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht, is er veel aandacht voor digitale leermiddelen. De beursorganisatie speelt in op de trend waarbij die toepassingen steeds vaker onderdelen van niet-digitale leermiddelen vervangen. Daarnaast zijn multimedia-toepassingen in opkomst en worden analyses van de leerlingenadministratie steeds vaker ondersteund door dashboards.
Volgens de brancheorganisatie voor aanbieders van leermiddelen, toetsen en educatieve dienstverlening, de GEU, kiezen steeds meer scholen voor ‘blended’-oplossingen. Dat stelt voorzitter Harold Rimmelzwaan. Directeur van de GEU, Stephan de Valk, vult hem aan: ‘Veel papieren methoden bieden materiaal op drie niveaus. Digitale leermiddelen kunnen gemakkelijk aangepast worden en maken het aantal niveaus eigenlijk eindeloos.’
Rimmelzwaan benadrukt dat de inzet van digitale leermiddelen veel verder gaat dan het geschikt maken van ict. ‘Het gaat vaak om een wezenlijk andere manier van het inrichten van je onderwijs. Leermiddelen, didactiek van de leraren, onderwijsvisie en infrastructuur moeten als een geolied team op elkaar zijn afgestemd. Dat gaat dus verder dan enkel je infrastructuur geschikt maken voor digitale leermiddelen.’
Hij verwacht dat tijdens de beurs schoolleiders en docenten in gesprek zullen gaan met ontwikkelaars om digitale oplossingen uit te proberen en weloverwogen beslissingen te nemen over de aanschaf van leermiddelen. Volgens de GEU-voorzitter kiezen veel scholen voor een blended oplossing, maar is het daarbij wel van belang dat een leraar de beste mix van digitaal én papier vindt voor zijn doelgroep. ‘Uitgeverijen helpen scholen bij de ontwikkeling van leermiddelenbeleid en de implementatie van leermiddelen, maar leraren moeten het, na een training, uiteindelijk zelf doen in hun klassen.’
Dashboards
De vergaande digitalisering van het onderwijs biedt mogelijkheden om meer analyses los te laten op de administratie. Directeur van GEU De Valk ziet dashboards ontstaan waarop docenten in één oogopslag zien hoe leerlingen zich verbeteren en wat ze goed en niet goed doen. ‘Je kunt op allerlei manieren inzoomen. Zo kun je kijken of bepaalde opdrachten bij bepaalde leerlingen tot problemen leiden. De leraar weet zo heel snel hoe het ervoor staat met de klas en met individuele leerlingen en waar hij moet ingrijpen’, aldus de directeur.
Multimedia
Verder zien De Valk en Rimmelzwaan dat de opkomst van multimedia-toepassingen bijdraagt aan de belevingswereld van leerlingen. Er wordt bijvoorbeeld steeds vaker gewerkt met bestaande bronnen en archiefmateriaal. Bijvoorbeeld bij geschiedenis waar gebruik wordt gemaakt van authentieke opnamen uit de Tweede Wereldoorlog.
Ook bieden simulaties de mogelijkheid om lesstof op een andere manier te verspreiden. Zo kunnen in een biologieles leerlingen met een animatie van een pompend hart werken. ‘Door digitale mogelijkheden kan lesmateriaal ook beter aansluiten op de actualiteit. Bovendien draagt de variatie aan werkvormen ook bij aan de motivatie van leerlingen, stellen de voorzitter en directeur van de brancheorganisatie.
NOT 2017
NOT is een onderwijsvakbeurs voor kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in de Benelux. De beurs wordt van dinsdag 24 tot en met zaterdag 28 januari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.
Digitale leermiddelen worden steeds vaker ontwikkeld in samenwerking tussen uitgeverijen en scholen. De beurs is een plek waar ontwikkelaars en docenten elkaar opzoeken.