Testmanagers zijn vaak de brengers van slecht nieuws – tenminste, dat denken managers en beslissers regelmatig. Ik ben zelf regelmatig gedetacheerd als testmanager en moet helaas vaak aangeven dat er een langere doorlooptijd voor de testuitvoering met meer testcapaciteit noodzakelijk is.
Daarbij praat ik in enge termen als ‘risico’s’ en ‘bevindingen’. Als klap op de vuurpijl geef ik slechts een advies over het gebruik van het nieuwe of aangepaste systeem. De beslisser moet dan nog steeds zelf kiezen. Zie dan je boodschap over kwaliteit nog maar eens goed over te brengen. Hoe langer ik in dit vak rondloop, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat goed ontwikkelde soft skills daarbij essentieel zijn. Hard skills zijn noodzakelijk, maar je kunt ze niet effectief inzetten als je niet kunt communiceren, coachen en beïnvloeden.
Ik leg graag uit welke soft skills er nodig zijn voor een goede testmanager.
Mondeling communiceren
Vooral voor het snel verkrijgen van de juiste informatie en het delen van informatie met betrokkenen is praten de beste methode. Plat gezegd: je moet als test- of kwaliteitsconsultant kunnen lullen als Brugman. Een goede testmanager begrijpt de mensen in het project, zijn eigen teamleden, de betrokken stakeholders en beslissers. Hij luistert goed en is in staat om zijn boodschap te verpakken in een vorm die zijn gesprekspartners begrijpen. Let daarbij op wat voor mondelinge informatie je terugkrijgt, maar ook wat jouw boodschap teweegbrengt bij de ontvanger. En reageer daar adequaat op, zowel inhoudelijk als in vorm.
Schriftelijk communiceren
Is het mondeling overbrengen van een boodschap al lastig, schriftelijk communiceren is misschien nog wel lastiger. Je krijgt immers niet direct feedback. Het aanpassen van je schriftelijke boodschap tijdens het overbrengen is dus niet mogelijk. Zorg er dus voor dat je tijdens het schrijven al inschat hoe je boodschap overkomt. Dat de structuur, spelling en grammatica correct zijn is uiteraard ook logisch. Als dat niet het geval is, haakt de lezer af en is je boodschap verloren. En dat zonder dat je daar nog invloed op kunt uitoefenen.
Coachen en sturen
Een goede kwaliteitsconsultant is ten slotte in staat om mensen te coachen, sturen en beïnvloeden. Welke vorm je kiest, is afhankelijk van je doel en met wie je te maken hebt. Medewerkers in je eigen team kun je gerichte, afgebakende opdrachten geven, maar coachend leiden is ook prima. Het is erg nuttig om af te wisselen in deze vormen, als de situatie daar om vraagt. Daarnaast heb je vaak te maken met mensen buiten het eigen team. Denk bijvoorbeeld aan de diverse stakeholders, zowel aan de business- als de beheerkant. Deze mensen hebben mogelijk niet altijd hetzelfde doel als jij. Om deze betrokkenen toch mee te krijgen, is effectieve beïnvloeding nodig. Bij voorkeur zonder dat ze in de gaten hebben dat je ze beïnvloedt.
Soft skills zijn nodig
Een goede combinatie van hard en soft skills is noodzakelijk om in een rol als testmanager of kwaliteitsadviseur te excelleren. Over het algemeen worden voor dat soort rollen vooral de hard skills expliciet gevraagd. Maar de in dit blog genoemde soft skills zijn dus minstens zo belangrijk. Dus: ga voor een cursus Coachend Leiderschap en laat het certificaat ISTQB nog even wachten. Een mooi alternatief is het opdoen van ervaring met (groeps)coaching door deel te nemen aan een intervisiegroep of zo’n groep te faciliteren.
Eens! Inzet van goed ontwikkelde competenties, soft skills, zijn hard nodig en niet te onderschatten in waarde voor professionals werkzaam in IT en Business IT functies. Kortcylische werkmethodieken vergen van iedere medewerker en manager om een stretch te maken in de uitoefening van zijn/haar rol. Daar waar de ontwikkeling van Agile/DevOps/Scrum teams stagneert op aspecten in houding en gedrag is (team) interventie op gedragsverandering zeer effectief en zal de resultaten ten goede komen in lijn met gestelde doelen.
Medewerkers én managers verdienen op frequente basis een opfrisser of echt andere kijk op inzet van je eigen houding en gedrag. Als logisch vervolg intrinsieke drive, betrokkenheid en optimale klantbeleving vanuit de teams. Uw organisatie blijft zo altijd aangehaakt aan de eisen en wensen van uw uiteindelijke eindklant. Aanpassingsvermogen van uw medewerkers en managers bepaalt hoe succesvol uw organisatie is om mee te gaan in deze tijd waar technologische veranderingen en veranderende klantvraag elkaar in rap tempo opvolgen.
Pauline Doomernik
Ecoser Training
Too many softskilled testmanagers, not enough Indians.
Soft skills zijn belangrijk voor iedereen die in een internationale context werkt en hebben nog aan belang gewonnen door een agile manier van werken met zijn eigen, intensievere groepsdynamiek. De ervaring leert dat doelstellingen vaak niet gehaald worden omdat de competenties op dit punt vaak onvoldoende zijn terwijl het belang van “zachte vaardigheden” en kennis van andere culturen en manieren van communiceren in onze globaliserende wereld, met medewerkers en klanten met soms zeer diverse achtergronden, enkel groeit
Helemaal mee eens Freddy!
Al zou ik de soft skills nog veel breder trekken. In mijn ogen zijn soft skills cruciaal voor alle mensen die om moeten gaan met andere collega’s. Oftewel alle consultants in de breedste zin van het woord. Helaas zien we dat de nadruk nog te vaak ligt op alleen hard skills. Zowel qua trainingen die mensen moeten volgen als de eisen die gesteld worden aan de competenties van mensen.
Groet,
Rob Bartelds
Capgemini Academy
Goed artikel Freddy. Veel bedrijven leggen te veel nadruk op het behalen van hard skills omdat “papiertjes” handig zijn bij een intake bij een klant. Hoe meer certificaten hoe beter. Ik zelf hecht veel meer belang aan goede softskills. Zeker als tester waarbij je, zelfs anno 2017, nog steeds vaak de brug bent tussen ontwikkelaars en de business.