Bedrijven verwachten dat hun werknemers ‘connected’ zijn, waar, wanneer en op welk device dan ook. Veel bedrijven slagen er echter nog niet in om hun mobiele werkomgeving tot een succes te maken en stabiele en betrouwbare mobiele verbindingen te verzorgen. Dit vormt vooral een groot probleem voor werknemers die dagelijks afhankelijk zijn van een dergelijke verbinding zoals Field Service-medewerkers.
De grootste achilleshiel van dit mobiele dataverkeer is dat de technologie van verschillende generaties wordt gecombineerd. Veel bedrijven werken namelijk nog met een virtual private network (vpn) op basis van verouderde systemen en protocollen. Hier ligt volgens mij de oorzaak van veel mobility-problemen.
Nooit bedoeld voor mobility
Veel organisaties maken gebruik van vpn om verbinding te maken tussen een mobiel apparaat en hun backend en/of cloud-omgeving. Deze vpn-technologie is jaren geleden ontwikkeld op basis van IPsec (Internet Protocol Security) en later met ssl (secure socket layer) technologie om een beveiligd kanaal te verzorgen tussen twee apparaten die via internet of een intern netwerk communiceren. Beide beveiligingsprotocollen presteren prima voor niet-mobiele apparaten, maar zijn in principe te statisch om in te zetten voor mobiele apparaten. Gewoonweg omdat de technologie hier niet voor gemaakt is. Zodra een apparaat ‘nomadisch’ wordt, treden er daarom problemen op waardoor de vpn-verbinding instabiel wordt. Dit zorgt vanzelfsprekend voor frustratie bij gebruikers en zelfs voor verlies van verbinding en dus productiviteit.
Frustratie bij Field Service
Deze frustratie is vooral merkbaar bij werknemers die voor het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden sterk afhankelijk zijn van hun mobiele verbinding, zoals field service-medewerkers. Omdat zij constant onderweg en in beweging zijn, moeten ze regelmatig switchen tussen internetverbindingen zoals 4G en Wi-Fi. Het verouderde vpn veroorzaakt in veel van deze gevallen instabiliteit wat kan zorgen voor een time-out en in het ergste geval het verbreken van de sessie. Het resultaat is dat deze field service-medewerkers telkens opnieuw in moeten loggen waardoor er werkonderbrekingen ontstaan en de helpdesk overuren draait.
Geen enkele vpn-leverancier is er echter in geslaagd hiervoor een oplossing te vinden en het probleem van instabiele verbindingen op te lossen. Het is simpelweg nooit een focus-product geweest voor veel partijen, maar slechts een onderdeel van een productsuite.
Traditioneel bekeken
Niet alleen vpn-partijen hebben moeite met het oplossen van het probleem van onbetrouwbare mobiele verbindingen, maar ook it-afdelingen van bedrijven worstelen er dagelijks mee. Doordat de intrede van mobiele apparaten in zo’n hoog tempo is gegaan, hebben de it-afdelingen niet de kans gekregen om een solide omgeving op te tuigen.
Men was gewend om controle te hebben over de it-infrastructuur, maar met de komst van mobiel werken in 2008 werden er ineens ‘vreemde’ netwerken aangesloten op deze bestaande infrastructuur. Denk hierbij aan provider netwerken en Wi-Fi-omgevingen van medewerkers. Doordat it-afdelingen minder grip hebben op deze nieuwe netwerken, is het onder andere niet mogelijk om tijdig in te grijpen als zich problemen voordoen. Dit in combinatie met consumerization van it-middelen maakt het erg lastig om een stabiele omgeving op te zetten die ook nog eens flexibel om kan gaan met wijzigingen van operating systems, apps, providers en hardware.
Het oplossen van dit probleem begint bij het identificeren van een belangrijke oorzaak, namelijk het TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol). Dit internetprotocol is in 1977 ontwikkeld en dus bijna veertig jaar oud, maar wordt nog steeds dagelijks gebruikt voor data-uitwisseling. De problemen ontstaan wanneer dit achterhaalde protocol wordt ingezet in een mobiele omgeving waardoor er niet optimaal gebruik gemaakt kan worden van beschikbare verbindingen en bandbreedte.
Software Defined Mobility
Wanneer je de problemen weg wilt nemen, zal er dus een moderne mobiele infrastructuur toegevoegd moeten worden aan de bestaande omgeving. Deze infrastructuur moet niet alleen snel te implementeren zijn, maar zal bovendien om moeten kunnen gaan met alle bestaande componenten binnen de huidige omgeving en makkelijk aan te passen zijn aan wijzigingen in deze omgeving.
Hier biedt software defined mobility (sdm) op basis van het user datagram protocol (udp) een uitkomst. Door een softwarematige infrastructuur in te richten kunnen policies snel aangemaakt worden die vervolgens automatisch in werking treden onder bepaalde condities. Een voorbeeld kan zijn dat je alleen de primaire applicaties toestaat als de verbinding 3G of lager is, om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de beschikbare bandbreedte en ervoor te zorgen dat belangrijke applicaties goed blijven presteren.
Onbekendheid met oplossing
Je zou denken dat de sdm-oplossing en het udp allang omarmd zijn door bedrijven. Het is echter bij veel it-organisaties niet bekend dat er überhaupt een oplossing bestaat om de meest voorkomende problemen in mobiele omgevingen aan te pakken. Doordat men zich er niet van bewust is, proberen it-afdelingen er het beste van te maken met de middelen die ze hebben, maar helaas wordt het probleem hierdoor nooit helemaal opgelost. Het zijn slechts ‘pleisters’ om het bloeden te stelpen. Pleisters die bedrijven veel geld en tijd kosten.
Naast onbekendheid heerst er vaak angst voor deze bijna ongeloofwaardig eenvoudige oplossing. De softwarematige infrastructuur kan namelijk onafhankelijk van het operating system en hardware draaien, zelfs zonder aanpassingen te maken in het bestaande systeem. Deze mobile performance management (mpm) software pakt het TCP/ip-probleem aan en neemt hiermee frustraties weg bij gebruikers en it-afdelingen. Het resultaat: prettiger, sneller en veiliger werken zonder de stress en frustratie van instabiele verbindingen.
Stefan van Vlerken, managing director van NetBoss