De opkomst van pratende assistenten brengt een nieuwe uitdaging met zich mee. Wat als mensen minder gebruik maken van de zoekbalk van Google en steeds meer vragen gaan stellen aan Siri, Google Assistant, Amazon Alexa of Facebook M? Hoe zorg je dat je vindbaar blijft? Na jaren waarin search engine optimization (seo) is uitgegroeid tot een volwaardig vakgebied met een eigen verdienmodel volgt nu, laten we zeggen, BO: bot optimization.
Het is niet voor niets dat ‘Googelen’ een officieel Nederlands werkwoord is geworden. De zoekmachine is uitgegroeid tot hét startpunt op het moment dat we iets willen weten. Veel organisaties, bedrijven en merken hebben de afgelopen jaren dan ook flink hun best gedaan om bovenaan de zoekresultaten te komen. Zonder die gespecialiseerde mensen die het zoekalgoritme van Google door-en-door kennen was je nergens.
Virtuele en persoonlijke assistent
Maar wat als mensen binnenkort niet meer standaard gebruik maken van de vertrouwde zoekmachine Google? Volgens Onderzoeksbureau Gartner gaan we in 2019 zo’n 20 procent van onze taken op een smartphone uitbesteden aan een virtuele en persoonlijke assistent. We gaan dus steeds meer vragen stellen aan Siri, Google’s Assistant, Facebook M of Amazon Echo.
Er is de afgelopen jaren al veel geschreven over de impact van ‘voice search’ op seo. Er wordt veel geschreven over hoe mensen in natuurlijke taal meer en andere zoektermen gebruiken om een zoekopdracht te vormen. Een voorbeeld: met voice search zou je vragen: ‘hoe oud is Donald Trump eigenlijk?’, terwijl je in de zoekbalk eerder iets typt zoals: ‘leeftijd Donald Trump’. De oplossing zit hem volgens deze artikelen in het toevoegen van nieuwe ‘voice keywords’ in je seo-aanpak.
Zoek-algoritme
Hier mist alleen een belangrijke ontwikkeling. Deze artikelen gaan er namelijk vanuit dat voice search nog steeds via de bestaande zoekmachine Google gaat lopen. En dat je dus nog steeds met seo- en sea-specialisten, met hun kennis van het zoek-algoritme, kansrijke keywords en cost-per-clicks uit de voeten kunt. Of terwijl, ze gaan ervan uit dat enkel het toevoegen van nieuwe keywords het probleem oplost.
In de praktijk zie je dat virtuele assistenten steeds meer vragen gaan beantwoorden zonder de tussenkomst van de zoekmachine van Google. Als je bijvoorbeeld aan Facebook M vraagt om bloemen te bestellen dan zegt M niet: ‘dit is wat ik via Google gevonden heb over bloemen bestellen’. Facebook ontwikkelt M op zo’n manier dat alles, van het kiezen van een bloemenzaak, tot het betalen gebeurt binnen de omgeving van Facebook Messenger.
Geld overmaken
Bij Siri is Apple bezig met een soortgelijke ontwikkeling. Met iOS 10 heeft Apple de Sirikit geïntroduceerd. Hiermee is het nu mogelijk om apps te integreren met Siri. Dit heeft vrij weinig aandacht gekregen maar kan in de toekomst veel teweeg brengen. Zo kun je nu al via Siri een Uber bestellen of geld overmaken met PayPal. Hier komt Google en zelfs de app van Uber of PayPal niet meer aan te pas.
Je ziet dit zelfs met Google’s eigen Assistant. Vraag je de assistent bijvoorbeeld om de beste restaurants in de buurt, dan krijg je direct in dezelfde interface een carrousel te zien met een aantal restaurants. Zo kan de Google Assistant de oude trouwe zoekmachine in potentie zelfs vervangen in de toekomst.
Grootste uitdaging
Deze voorbeelden laten zien dat virtuele assistenten ervoor kunnen zorgen dat de manier waarop informatie van het internet ontsloten wordt en de manier waarop we taken gedaan krijgen behoorlijk kan gaan veranderen. In plaats van te googelen vragen we het gewoon aan onze assistent. En dan komt de grootste uitdaging voor de komende jaren.
Want stel je voor, je vraagt Siri, de Google Assistant of Facebook’s M om een pizza te bestellen. Zou je dan een pizza krijgen van die pizzaboer op de hoek? Of van het pizzarestaurant met de hoogste beoordeling op TripAdvisor in jouw stad? Of zou je een pizza krijgen van Domino’s met haar riante marketingbudget? En wie of welk algoritme beslist dit?
Vragen van gebruikers
Kortom: op het moment dat mensen steeds meer vragen gaan stellen aan de virtuele assistenten dan moet je veel meer optimaliseren dan alleen seo en sea. Dan moet je ervoor zorgen dat Siri, de Google Assistant, Facebook M of welke veel gebruikte assistent dan ook, je niet vergeten op het moment dat gebruikers iets vragen over wat met jouw business te maken heeft.
Dit doe je door integraties te ontwikkelen voor Siri en door in de toekomst scherp te blijven op hoe het algoritme en verdienmodel rondom de Google Assistant precies gaat werken. Dit wordt minstens net zo belangrijk als dat het nu is om bij de eerste zoekresultaten van Google te komen. En zo gaan we van seo naar, ach noem het, BO: bot optimization.
Marieke Pots, digitaal strateeg bij Greenberry