Het Delftse Xelion opent een kantoor in Engeland. De ontwikkelaar van een communicatieplatform voor de zakelijke markt gaat vanuit een kantoor in Derby (gelegen tussen Manchester en Birmingham) de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk uitbreiden. Het doel is om daar een netwerk van distributeurs en resellers op te bouwen.
Het in 2008 opgerichte bedrijf levert Xelion 6, een zakelijke communicatiedienst waarmee medewerkers van een bedrijf of organisatie vanaf verschillende apparaten (smartphone, tablet, laptop, pc) contact kunnen leggen.
Volgens directeur en medeoprichter van Xelion, Micha Cohen, loopt Engeland na Nederland voorop als het gaat om de ontwikkeling van VoiP-clouddiensten. Het bedrijf verkende de markt in het VK en besloot daar een kantoor te openen om een netwerk van dealers en distributeurs op te zetten. Inmiddels zijn in Engeland de eerste klanten opgetekend. Xelion levert onder andere aan reparateur van pneumatische systemen (luchtdruk) Hopesphare en kwaliteitscontroleur voor engineering Smith.
De software van Xelion, die als clouddienst wordt geleverd, bevat een gepatenteerde startbar. Via dat veld in het gebruikersscherm kunnen verschillende communicatietoepassingen gestart worden zoals: bellen, chat, sms en mail en de dienst is gekoppeld aan agenda en adresboek. Het bedrijf gaat de concurrentie aan met oplossingen als Skype for Business. De opzet is om met een minimaal aantal handelingen communicatie op te zetten tussen medewerkers. De aanvraag voor het patent op de startbar werd zes jaar geleden ingediend en is in 2015 toegekend.
Xelion 6
Xelion is internationaal ook actief op de Duitse markt waar het via partners de markt bediend. Bij het bedrijf uit Delft werkt 26 man. Nederlandse klanten die Xelion 6 gebruiken zijn onder andere de Amsterdamse zorginstelling Cordaan, Jongeneel Transport en Body en Fit, leverancier van sportartikelen en voedingssupplementen.