Ik heb het geluk dat ik veel tijd kan doorbrengen met managers die bezig zijn hun bedrijven te transformeren. Er zijn veel organisaties die daarvoor techniek gebruiken, maar ik kan me er maar weinig bedenken die dit beter en doeltreffender doen dan Capital One.
Drew Firment, die de transformatie van Capitol One leidt, publiceerde een blog waarin hij het belang van talent bij elke poging tot verandering onderstreept. Daarnaast gaf hij enkele tips over hoe leiders het talent binnen hun bedrijven hierbij kunnen betrekken.
Werken in de cloud betekent voor veel bedrijven een paradigmaverschuiving. De transitie is moeilijk en vereist een andere mind- én skillset. De investeringen die nodig zijn voor het transformeren van talent zijn aanzienlijk. Dé sleutel voor cloudadoptie is een transformatieprogramma voor talent waardoor de gehele organisatie handig kan worden met de nieuwe techniek. Eén gemeenschappelijke taal tegen een grote groep kritische individuen kunnen spreken, is cruciaal. Wanneer zij de nieuwe vaardigheden onder de knie hebben, kan het bedrijf zijn voordelen doen met de betrouwbaarheid, veiligheid, prestaties en financiële voordelen die de cloud biedt.
De eerste lessen draaien om de belangrijkste verantwoordelijkheden van bedrijven, de sectie daarna om het Cloud Center of Excellence (CCoE), en de laatste om individuele verantwoordelijkheden. Om de reis van je organisatie sneller te laten verlopen, kun je deze elementen het best opnemen in een formeel talent- en transformatieprogramma.
1. Wat is je bestemming, en waarom ga je daarheen?
Migreren naar de cloud wordt vaak beschreven als het maken van een reis. Hoewel het overduidelijk mag lijken, hebben heel veel bedrijven het moeilijk met bepalen waar ze heen gaan, en waarom ze dat doen. Het resultaat is als een karavaan van bedrijven, die een hoop tijd en energie steken in het elkaar nergens naartoe volgen. Voorkom dat je achteraan deze rij aansluit, en stel een goede roadmap op voor je aan de reis naar de cloud begint.
Verminder je al kosten door fysieke datacentra op te heffen, of door de betrouwbaarheid van je site te vergroten? Bouw je al producten die de markt veranderen en gebruik maken van de elasticiteit van de cloud? Zorg dat je het waar en waarom weet, en communiceer dit met je organisatie. Wanneer de bestemming is bepaald, kunnen de plannen voor daadwerkelijke uitvoering worden geformuleerd.
2. Wat heb je onderweg nodig, en hoe kom je er?
Zodra je op reis gaat, wil je dat het wat en hoe van werken in de cloud goed gedefinieerd zijn, zodat de organisatie de specifieke operationele en veiligheidseisen goed begrijpt. Ik noem deze regels ook wel ‘-ismes’, die vaak gedreven worden door intern beleid en externe regulatorische vereisten.
De manier waarop de cloud wordt gebruikt is, net als bijvoorbeeld een autorit, gebonden aan bepaalde ‘verkeersregels’. Hoewel een gedetailleerde set regels eigenlijk noodzakelijk is, zullen deze hetzelfde lot beschoren zijn als de handleiding van een auto: ongeopend onder de bijrijdersstoel.
Denk er bijvoorbeeld over de meest belangrijke zaken zichtbaar en begrijpelijk te maken, zoals verkeersborden met de snelheidslimiet, en verkeerslichten. Focus op het onder de knie krijgen van de basisvaardigheden, om vertrouwen en competenties binnen de hele organisatie te doen groeien.
3. Wie is de bestuurder?
Als de bestemming is bepaald en verkeersregels bekend zijn, zullen de resultaten door je medewerkers moeten worden behaald. Als zij de juiste vaardigheden en kennis ontwikkelen, zal een bedrijf de gewenste resultaten bereiken.
Zorg voor duidelijke verwachtingen binnen de organisatie. Stel nieuwe taakomschrijvingen op, werk samen met teams aan de definiëring van de nieuwe rollen, en identificeer wat er nodig is om in de cloud te kunnen werken. Dit zorgt voor transparantie, vermindert angst, en biedt een duidelijk doel bij het bouwen van trainingsprogramma’s.
4. Zorg voor een duidelijk leerprogramma voor het bedrijf
Denk er bij grotere bedrijven aan individuen onder te verdelen in cohorten die samen trainen en het programma samen ervaren. Stem de snelheid waarmee de verschillende groepen trainingsmateriaal ontvangen wel goed af door een duidelijk leerpatroon op te stellen.
Stel een driemaandelijks programma op dat is onderverdeeld in sprints van twee weken. Tijdens elke sprint komen onderwerpen aan bod die met één thema van doen hebben, zoals rekenkracht of opslag. Daarbij kan videomateriaal worden ingezet, en aanvullende literatuur worden verspreid.
Aan het einde van elke sprint kan een trainingssessie worden georganiseerd, waarin bepaalde zaken worden geresumeerd. Dan kunnen ook de ‘-ismes’ van ieder bedrijf worden besproken, en hoe deze zich verhouden tot het trainingsmateriaal. Zo krijg je gemotiveerde medewerkers, die de informatie goed oppakken dankzij tastbare tools en doelen.