Augmented of mixed reality-brillen als Hololens, Meta2 en ODG komen steeds meer beschikbaar. Ze kunnen veel meer en gaan veel betekenen op ons werk. Maar heeft dit dan geen consequenties voor onze educatie en opleidingen?
Exoskelleten… slimme horloges… slimme brillen… Mensen worden steeds meer door technologie verrijkt. In het dagelijks werk en leven betekent dit veel voordelen, maar houden we hier wel rekening mee de manier hoe we leren?
Un, deux, trois, la glace, le lait… Dat was een van mijn ‘leukste’ bezigheden vroeger: woordjes uit het hoofd leren. Als beelddenker had ik een trucje om per woordje een visualisatie te bedenken om deze te onthouden. Later bleek dat een methode te zijn die de onthoudkampioenen ook gebruikten om zo massa’s informatie te kunnen reproduceren. Door de visualisaties toe te passen ben ik mooi door de schriftelijke overhoringen heen gekomen, om daarna zo snel mogelijk Frans en Duits laten vallen. Ik had daar goede redenen voor, die later aardig uit bleken te komen.
Een parallel van die redenen zie ik nu voor heel veel vakgebieden opkomen. Bij een groot aantal opleidingen leren we veel uit ons hoofd, maar de vraag is of we dat over een aantal jaar nog nodig hebben. Diverse opkomende technologieën gaan een grote impact hebben op ons leren. Augmented / mixed reality brillen zoals bijvoorbeeld de Microsoft Hololens, Meta2 en de ODG maken hier een mooie stap in.
Waarom ik Frans en Duits heb laten vallen? Of benieuwd naar één van de belangrijkste toepassingen van augmented / mixed reality brillen die grote impact heeft op ons leren? Bekijk het in onderstaande vlog.
Augmented of mixed reality
Er zit binnen de markt een (klein) definitie verschil tussen augmented en mixed, maar ik gebruik augmented in de concrete betekenis van het woord de realiteit ‘vergroten’ of ‘verrijken’ om het wat makkelijker te maken. Anders wordt het een woud aan termen zoals, augmented virtual reality, virtual augmented reality, mixed reality etc. en de VLOG duurt eigenlijk al wat lang met 5 minuten 🙂