De helft van de omzet van SAP Nederland komt uit de database and data management (DDM)-oplossingen. Dat omvat onder meer het Hana-product. Volgens Caspar Joustra, algemeen directeur van SAP Nederland, vormt deze oplossing dan ook het leeuwendeel van het productportfolio. Joustra merkt dat door de cloudproducten de toegang van SAP tot het 'ingewikkelde' mkb laagdrempeliger is geworden.
‘Iedereen kent SAP van ons erp-systeem R3′, stelt algemeen directeur Caspar Joustra van SAP Nederland. ‘Wegens de economische crisis moesten we in de afgelopen jaren nadenken over de toekomst en werd een groei- en acquisitie-strategie opgezet. Via acquisities hebben we ons productportfolio uitgebreid met onder meer SAP Hybris, SAP Ariba en SAP SuccesFactors. Uit eigen keuken komt het Hana-platform.’
Inmiddels beschikt SAP Nederland over drie divisies: erp, database and data management (DDM) en business analytics. Onder die laatstgenoemde tak valt onder meer de crm-oplossing Hybris. Die wordt ingezet in de b2c-markt, waarbij technologie klanten als winkelketens (zoals H&M) realtime helpt om in te spelen op het gedrag van consumenten.
Joustra: ‘In de eerste veertig jaar van ons bestaan heeft SAP wereldwijd 33 miljoen erp-licenties verkocht, maar in de laatste zes jaar verkochten we honderd miljoen cloudlicenties. Deze populariteit in cloudproducten blijkt ook uit onze omzetcijfers.’
De algemeen directeur doet geen uitspraken over de specifieke cijfers, maar laat wel weten dat het omzetaandeel van de erp-afdeling van SAP Nederland relatief kleiner wordt. Minder dan 20 procent van de totale omzet wordt hier gegenereerd. 20 procent van de omzet komt uit business analytics-divisie en ruim de helft van de omzet haalt SAP uit de database and data managament-tak. Vanuit die tak wordt onder meer SAP Hana geleverd.
‘In onze DDM-tak is onze business de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Het vormt momenteel het leeuwendeel van ons productportfolio’, vertelt hij. ‘In de markten die wij bekleden willen we de snelst groeiende of grootste zijn. Op het gebied van cloud groeiden we zeker snel. Ik hoop dat we in de komende jaren daar ook de grootste zijn.’
De directeur laat weten dat cloud vooral hard groeit in de domeinen waar SAP in de afgelopen jaren diverse acquisities heeft gedaan. Zo groeit het in de hr-sector door de overname van Successfactors, ‘stijgt het cloudgebruik bij het domein ‘procurement door de overname van Ariba Networks en leidde de overname van Hybris tot een groei in de e-commerce- en omnichannelmarkt. Uit eigen keuken komt vooral groei uit Hana.
MKB
Toen Joustra in 2013 werd aangesteld als algemeen directeur van SAP Nederland, zag hij het midden- en kleinbedrijf als groeikans. Hij liet aan Computable weten dat hij daar nieuwe wederverkopers wilde aantrekken en via een oem-constructie andere softwarebedrijven de kans wilde geven om SAP-functionaliteit te verkopen.
Inmiddels is het ruim drie jaar verder. Hoe staat het met de vorderingen in deze markt? ‘Het Mkb is voor ons een ingewikkeld begrip. Wij noemen het de general business: gb. Dat zijn bedrijven met een omzet vanaf vijftig miljoen euro per jaar. In Nederland zijn dat duizenden bedrijven.’ De topman laat weten dat SAP Nederland in dat segment met ruim 20 procent gegroeid is ten opzichte van 2012. Echter is het marktaandeel daar nog wel veel kleiner dan in het corporate-segment.
De groei schrijft Joustra toe aan het toegankelijk maken via de cloud. ‘De business suite is tien jaar geleden ontwikkeld en was met branchespecifieke templates van partners geschikt voor het mkb. Door onze cloudproducten hoeft het mkb minder te investeren in de infrastructuur, wat de overstap laagdrempeliger maakt.’
‘Het team verantwoordelijk voor ‘gb’ is in Nederland gegroeid met 10 procent’, vervolgt Joustra. ‘Bovendien is er sinds dit jaar een nieuwe directeur aangesteld. Het team werkt voornamelijk samen met partners om specifieke oplossingen te bouwen.’
SAP
Het van oorsprong Duitse SAP is actief in meer dan 130 landen. De leverancier van bedrijfsapplicaties heeft wereldwijd 75.000 mensen in dienst, bedient 250.000 klanten en realiseert een omzet van ruim twintig miljard dollar. Het bedrijf is al 32 jaar actief in Nederland, met een verkoopkantoor in Den Bosch.