De provincie Gelderland heeft de aanbesteding 'Infrastructuur, Hosting, Werkplek en Servicedesk' nog niet afgerond. De provincie verwacht in januari 2017 een voorlopige gunning te publiceren. Wel zijn inmiddels alle betrokken medewerkers begeleid naar nieuw werk, binnen of buiten de provincie. De ict-activiteiten worden door inhuurkrachten uitgevoerd.
Doel van de aanbesteding, die afgelopen februari startte, is te komen tot één leverancier die het infrastructuur- en werkplekbeheer en de servicedesk overneemt. Het gaat om een contract voor minimaal vier jaar en maximaal acht jaar. Gelderland wilde dat de overeenkomst in het derde kwartaal van 2016 in werking treedt, maar dat streven is niet gehaald.
Een contractwaarde is niet bekendgemaakt, maar de huidige jaarlijkse kosten voor de onderdelen uit de opdracht bedragen zo’n 5,65 miljoen euro per jaar. Het gaat om kosten voor beheer en onderhoud (inclusief vervangingsinvesteringen) van de infrastructuur en hosting, werkplek en servicedesk.
Omstreden
De it-uitbesteding is omstreden omdat de provincie over een goedwerkende afdeling Informatievoorziening & Automatisering (I&A) beschikte. Volgens het provinciebestuur zou deze afdeling echter niet toegerust zijn om de snelle digitale ontwikkelingen in de komende tijd bij te houden. De markt – lees een it-partner – zou dat beter en goedkoper kunnen.
Van I&A-afdeling blijft alleen een genoemde regie-organisatie over. Zo’n dertig tot veertig arbeidsplaatsen zijn verdwenen. Die medewerkers zijn via een sociaal plan begeleid naar ander werk bij de provincie danwel bij een andere werkgever. Een woordvoerster van de provincie meldt dat alle betrokken medewerkers inmiddels zijn herplaatst. De it-werkzaamheden worden momenteel door gedetacheerd personeel van diverse dienstverleners uitgevoerd. Zij benadrukt dat de overgebleven inschrijvers uit de huidige aanbesteding geen personeel aan de provincie leveren.
Weerstand
Het uitbesteden van een groot deel van de it-afdeling door de provincie Gelderland stuitte op veel weerstand, zowel bij de ict-medewerkers en andere ambtenaren als politieke partijen. De uitbesteding maakte deel uit van een grotere reorganisatie bij de provincie. Die is echter na een gewonnen bezwaarprocedure van vakbond AbvaKabo FNV stilgelegd. Navrant is dat alleen de it-uitbestedingsplannen wel zijn doorgegaan.
Volgens vakbondsbestuurster Sengul Sözen komt dat omdat dit traject al een jaar of twee liep en de ondernemingsraad reeds akkoord was gegaan met de plannen. ‘We zetten nu in om het sociaal plan dat is afgesproken voor de buitendienstmedewerkers alsnog met terugwerkende kracht ook van toepassing te laten zijn op de herplaatste medewerkers van I&A. Dit sociaal plan bevat een beter vangnet. Begin januari is er een personeelsbijeenkomst en dan gaan we polsen hoe de vlag er bij iedereen bij hangt’.
Dubieus
Naast de kritiek op de it-uitbestedingsplannen bleek verder nog het aantrekken van Quint Wellington Redwood dubieus. De provincie selecteerde dit it-adviesbureau middels een aparte aanbesteding die voorgekookt oogde. In het bestek was namelijk een van de eisen dat de it-uitbestedingsadviseur verstand moest hebben van een in Nederland amper bekende methodiek: IAOP. Het enige Nederlandse managementadviesbureau dat hiermee veel ervaring heeft, is Quint.
Ook was Quint betrokken in het voortraject van de aanbesteding waarbij het meehielp de business case voor de it-outsourcing op te stellen. De provincie bestreed echter dat Quint een voorsprong heeft gehad op andere inschrijvers in het aanbestedingstraject, omdat eventuele meedingers ook mee mochten doen als ze kennis hadden van aan IAOP-vergelijkbare methodieken.
Voorts moest de provincie de omstreden aanbesteding, die in eerste instantie in februari van dit jaar van start ging, een maand later alweer stopzetten. Er kwamen dusdanige vragen van geïnteresseerde inschrijvers over de opzet van de tender dat de provincie zich genoodzaakt voelde wijzigingen aan te brengen en de lopende aanbesteding te stoppen. Eind maart startte een nieuwe procedure, maar dan zonder hardwareleveringen.