Apple heeft de strijd om de smartphone gewonnen, van Nokia, Microsoft en zelfs Google. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De oude strijd van Windows versus Mac is duidelijk gewonnen door Microsoft. Op de mobiele markt lijkt Android de grote winnaar, maar schijn bedriegt. Ja, het door Google ontwikkelde smartphonebesturingssysteem Android heeft het grootste marktaandeel. En ja, de aanvankelijk klinkende patentovername van Apple op Android-toestelmaker Samsung is in de loop der tijd steeds verder geërodeerd.
Toch heeft Apple de smartphone-oorlog gewonnen. Niet alleen verdient de iPhone-maker goed aan de verkoop van apps in zijn App Store, het bedrijf verdient ook aan de verkoop van smartphones. Apple verdient daar zelfs zo goed aan dat het in zijn eentje goed is voor het leeuwendeel van de winst in de hele smartphone-industrie. Volgens marktonderzoeker IDC streek Apple in 2015 al 92 procent van de marktwinst op. Oh, en Apple verdient ook aan Android-maker Google. Een triple-win dus, waarmee Apple de grote winnaar is. Wat vind jij?
Niemand heeft de “smartphone-oorlog” gewonnen. En als je al iets wint, dan is dat een momentopname, want de concurrentie zit niet stil en het landschap verandert dagelijks.
Het ontwerp van Apple, dat nu 10 jaar bestaat, dat heeft gewonnen! Alle telefoons lijken op het 10 jaar oude iPhone-ontwerp (al zijn alle huidige telefoons wel verbeteringen op het eerste model):
* veel scherm;
* geen fysiek toetsenbord;
* capacitief scherm (bediening met vingers ipv pennetje);
* multitouch bediening (zoomen, draaien, besturing, …);
* app store;
* eenvoudige bediening;
* …
Op dit moment is Samsung “kampioen aantallen” en Apple “kampioen euro’s/dollars”. De kans is redelijk groot dat dat volgend jaar ook nog zo is. Aan de andere kant zijn smartphones steeds meer standaardproducten. Ze lijken steeds meer op elkaar, de verschillen aan de top zijn verwaarloosbaar. De iPhone 7 is 2 jaar nieuwer dan de iPhone 6 (tussendoor had je de 6S), maar het verschil is nauwelijks te zien. Heel zwart-wit gesteld: een iPhone 7 is een iPhone 6 zonder 3,5mm koptelefoonaansluiting.
Na 10 jaar evoluties wordt het weer tijd voor een revolutie. Het bedrijf dat de volgende mobiele revolutie op de markt brengt, staat volgend jaar in de top 3, en hopelijk op 1.
Het is vooral een commerciële winst – zoals we al vaak hebben gezien is het niet noodzakelijk het beste product dat deze commerciële oorlog wint maar het product dat handiger opereert en slimmere PR heeft. Dat heeft om er maar een paar te noemen Microsoft Windows laten zien op de PC markt, Intel op de processormarkt, VHS op de video markt, en nu dan kennelijk Apple op de smartphone markt.
Maar gelukkig is dit keer in elk geval 1 alternatief qua volume met diverse aanbieders een geduchte concurrent en houdt de consument de mogelijkheid te kiezen voor goed & flexibel of voor duur.
Kijk naar de market share ontwikkeling (IDC) :
Period Android iOS
2015Q4 79.6% 18.7%
2016Q1 83.5% 15.4%
2016Q2 87.6% 11.7%
2016Q3 86.8% 12.5%
Volgens mij een aflopende zaak voor Apple/IOS. Ook al maken ze (nu nog) veel grotere winsten dan andere smartphone makers, de winst is alleen maar houdbaar bij “wat de gek ervoor geeft”. En dat “gek geeft” is op basis van marketing en branding, maar dat droogt steeds verder op.
En als je kijkt naar prille marketshare veroveringen van relatief nieuwe high end chinese smartphone makers als b.v. Xiaomi, Huawei en anderen, in gebieden (Azië, Afrika) waar nog veel expansie mogelijk is, en waar de Apple marketing minder invloed heeft, zal Apple mondiaal verder eroderen. Kortom, Apple heeft de smartphone oorlog verloren.
Wat een ontzettend kortzichtige visie. Apple is gebouw op voornamelijk 1 poot en dat is de iphone. Deze poot wordt dunner en dunner en Apple heeft geen nieuwe moneymaker. Apple innoveert ook al meer dan 5 jaar niet meer. Ze komen met niets vernieuwends of revolutionairs zoals b.v. Samsung wel aan de lopende band doet.
Samsung doet het op elk front veel en veel beter dan b.v Apple. De klanttevredenheid en merktrouwheid bij Samsung is minstens net zo groot als bij de stugge Apple gebruikers die moeilijk kunnen overstappen omdat ze aan het Apple eco-systeem vast zitten. Het is enorm knap van Samsung dat ze in de huidige markt nog altijd veruit de grootste smartphone fabrikant ter wereld zijn. Dat ze al drie jaar op rij zowel door consumenten als vakjury’s de prijs voor de beste smartphone van het jaar in de wacht wisten te slepen (S5, S6 en S7).
Tizen groeit als kool en wordt binnenkort jaarlijks in meer dan 500 miljoen verkochte Samsung apparaten en devices geinstalleerd verkocht. Binnen een 2-3 jaar zijn er meer dan 1 miljard apparaten die Tizen als OS gebruiken.
Samsung heeft VIV (Bixby) gekocht dat twee generaties verder is dan de beperkte assistenten Cortana, Google Now en Siri (zie een geweldig artikel hierover door Brian Roemmele op https://www.quora.com/Whats-the-difference-between-Siri-and-Viv), Samsung is big in IOT, mobiele VR, security (Knox), biometric identification. Ze zijn al jaren veruit de grootste tv producent ter wereld (bijna 35% van alle tv’s in de wereld zijn een Samsung TV met straks allemaal Tizen), ze staan vooraan in wearables, ze hebben Joyent gekocht een uiterst gevanceerd Cloud systeem, ze hebben Harmen gekocht waardoor ze in 1 klap toegang krijgen tot automerken als: Ford, Mercedes, Audi, Ferrari, Rolls Royce, BMW, Ferrari, Jeep, Porsche, Toyota, Chrysler, Volkwsagen and about 7 more die allemaal Harman systemen gebrujiken.
Ze hebben Samsung Pay waarbij je met de Galaxy toestellen bij 95% van alle POS’en kunt betalen tegen zo’n 14% bij Apple Pay en Android Pay.
Ze zijn de onbetwiste nummer 1 in OLED schermen en memory chips en twee op het gebied van SSD opslag. Ze hebben eigen applicatie processoren en faciliteiten voor het produceren van zowel memory chips als processoren.
Met deze gigantisch schaalgrootte enorme installed base, omvattende grip op een enorm scala aan technieken, toepassingen en markten is er geen enkel ander bedrijf ter wereld dat ook maar enig zins in de buurt komt van Samsung qua slagkracht en potentie voor de korte en lange termijn.
Smartphone markt raakt verzadigd en zal als grote moneymaker meer en meer verdwijnen. Samsung heeft een groot aantal andere moneymakers. Samsung maakt steeds meer winst door de verkoop van bv. OLED schermen, geheugenchips en SSD opslag.
Samsung komt volgend jaar uit met een opvouwbare smartphone dat het begin zal zijn van een revolutie in hoe we onze smartphones/tablets gaan gebruiken.
Bedenk daarbij dat Samsung het bedrijf is dat jaarlijks het meeste besteed aan R&D van alle bedrijven in de wereld en dat ze over enorme liquide middelen beschikken
Kijk nu eens goed naar de toekomstmogelijkheden van Apple. Apple heeft helemaal niets naast de verkopen van de iphone en in steeds mindere mate van de ipad en pc’s/laptops. De laatste twee zijn ook onderdeel van een inzakkende en veranderende markt.
Apple heeft geen toekomst en zeker niet als ze zich blijft distantieren van standaarden en de kwaliteit van haar producten niet beter maakt.
Apple teert op vermeend image bij het overgrote deel van haar klanten. Ze teert op vergane glorie en arrogantie. Apple was en is de VW Golf onder de smartphone fabrikanten. Iedereen koopt de Golf maar niemand weet precies waarom. Het is een degelijke saaie auto maar niet de beste, niet de snelste, niet de mooiste en niet de meest veilige. Restwaarde is goed. Het is gebaseerd op fabels, vermeende status bij tech nono’s, onzin verhalen en Apple marketing. Sprookjes zijn eindig en het Appel sprookje ook.
Apple heeft enorme problemen.
De consument heeft deze verloren. Keuze uit twee smaken waarbij het verschil relatief klein is en het gebruik verre van vrij is vanwege de commerciële verdienmodellen die je erbij zou moeten kopen.
@Paul Peter Muller: lang verhaal, leest aardig, echter complete irrelevante onzin.
@Johan Duinkerken:
Dat klopt.
Je kunt een dure iPhone kopen. Je hebt dan een goede telefoon, maar zit vast aan het Apple ecossyteem.
Je kunt een dure Android telefoon kopen. Je hebt dan een goede telefoon, maar zit vast aan het Google ecossyteem en je online acties worden voor eeuwig vastgelegd.
Je kunt een goedkope Android telefoon kopen. Je hebt dan een beroerde telefoon, en zit tevens vast aan het Google ecossyteem en je online acties worden voor eeuwig vastgelegd.
Je kunt een Windows Mobile telefoon kopen. Je hebt dan een goede telefoon, maar zit vast aan het Microsoft ecossyteem en je bent daardoor beperkt in je mogelijkheden.
Die laatste optie kiest niemand meer, en zal daardoor helaas gaan verdwijnen. Een platform zonder vendor-lock-in zou mooi zijn. Net zoals MS je destijds de keuze moest bieden welke browser je wilde gebruiken, zouden telefoonmakers je de keuze moeten geven aan welke cloud je je gegevens toevertrouwt.
Is het een oorlog of een afvalrace met nieuwe instroom, dus technisch gezien een dodenmars?
Nokia had ook de mobiel oorlog gewonnen….
Precies, Arie! Vandaar ook dat ik zei dat niemand de smartphone oorlog gewonnen heeft. Het is een momentopname, een labiele situatie, geen stabiel evenwicht.
Samsung verkoopt de meeste aantallen, Apple verkoopt het meest in valuta, en niemand garandeert dat dat nog lang zo blijft.
Je kunt het vergelijken met Volkswagen en Mercedes. Beide bedrijven maken degelijke voertuigen, maar het excellente onderdeel is de software en de distributie. IOS is steeds zeer zorgvuldig doorontwikkeld en het beheer van de APP-store is beter beveiligd tegen malware. Apple heeft er meer voor over om de producten door te ontwikkelen als premium product. Op de 2e hands markt brengen deze producten ook vaak nog een redelijke waarde op.
Bij andere merken is de kwaliteit vaak minder, dit blijkt uit vele reviews. De beveiliging van Android is zodanig, dat het gebruik van financiële Apps sterk moet worden ontraden.