Het Stedelijk Museum van ‘s-Hertogenbosch organiseerde in dit Jeroen Boch-jaar een hierop inspelende expositie met werk van moderne kunstenaars. Daarbij moesten projectoren worden ingezet om videopresentaties te kunnen tonen. Adviseur All Video stelde beamers van Epson voor. De inzet ervan heeft het museum niet teleurgesteld: er waren welgeteld nul storingen.
De Nederlandse schilder Jheronimus (of Jeroen) Bosch is bekend geworden als vernieuwer van de bestaande beeldtraditie. Dit jaar is het 500 jaar geleden dat Jheronimus Bosch overleed, iets waar in zijn geboortestad uitgebreid bij wordt stilgestaan. Zo ook in het Stedelijk Museum van ‘s-Hertogenbosch, waar een aantal moderne kunstenaars werk tentoonstelde waarvoor ze zich lieten inspireren door het werk van de wereldberoemde Middeleeuwse schilder.
Een van de grootste presentaties was The Fish Pond Song van Jeroen Kooijmans. Lodewijk van Nispen tot Pannerden, eigenaar van All Video, die het Stedelijk Museum adviseerde over de te gebruiken projectoren, vertelt over het project. Elly Stegeman, conservator bij Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, vertelt hoe de projectoren werden ingezet.
All Video adviseert het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch al negen jaar op het gebied van projectoren. Van Nispen kan daarbij bogen op ruim veertig jaar ervaring met video- en projectieapparatuur. Hoewel hij in die tijd heel wat merken heeft verkocht, beveelt hij zijn klanten de afgelopen jaren voornamelijk Epson projectoren aan. ‘Dat heeft alles te maken met de betrouwbaarheid’, zegt Van Nispen. ‘Ik herinner me nog tentoonstellingen met beamers van andere merken, maar daar traden regelmatig storingen bij op en waren we constant druk met onderhoud.’
Groothoeklens
‘De eerste keer dat ik met Epson werkte, nu zo’n vijf jaar geleden, ging het gelijk om een installatie van 23 beamers. Epson was sponsor van een expositie en All Video werd gevraagd ze op te stellen. In drie maanden waren er nul storingen.’ Sindsdien verkoopt en verhuurt Van Nispen alleen nog maar projectoren van Epson. ‘Ik heb al diverse ingewikkelde installaties moeten doen, die vroeger gegarandeerd voor problemen zouden hebben gezorgd, maar daar was nu geen sprake van.’
Toen het Stedelijk Museum All Video vroeg bij het ontwerpen van de juiste opstelling, wist Van Nispen dan ook al snel met welke beamers hij wilde gaan werken. ‘We hebben samen met de kunstenaars een proefopstelling gebouwd met twaalf Epson TW6600’s Full-HD projectoren, één Epson EB-U32 en één EB-535W. Deze hebben we vervolgens in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch nagebouwd’, vertelt hij. ‘De EB-U32 en EB-535W waren ideaal voor deze tentoonstelling. Laatstgenoemde is een ultra short throw projector met groothoeklens, waarmee je met een zeer korte projectieafstand toch een enorme projectie kunt bewerkstelligen. En de EB-U32 is zo klein dat je die heel eenvoudig kunt verstoppen in de muur.’
Nul storingen
Dat was ideaal voor hoe het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch de beamers wilde gebruiken, vertelt Elly Stegeman, conservator bij het museum: ‘Er werden, verdeeld over een zaal van 45 meter lang, dertien meter breed en vijf meter hoog, 23 films geprojecteerd. De zaal was echter niet leeg: er stonden architectonische constructies, zoals een dorpje met huizen en een kerk, een tribune en een viaduct waar bezoekers eerst onderdoor en vervolgens overheen liepen.’ Genoeg hoekjes om projectoren in te verstoppen en wandjes om op te projecteren dus. ‘Samen vormden video, audio en de constructies één kunstwerk, waar bezoekers doorheen konden lopen’, zegt Stegeman. Gevraagd of video veel aan een tentoonstelling toevoegt, antwoordt ze instemmend. ‘Videoprojecties bieden enorme mogelijkheden voor belevingsprojecten. Het zijn als het ware de schilderijen van weleer, maar dan nog groter en intenser in de beleving.’
Ook Van Nispen is tevreden met de apparatuur van Epson. ‘Organisaties als musea en kerken komen bij ons omdat ze op het gebied van projectoren ontzorgd willen worden’, zegt hij. ‘Als er storingen zijn, dan zijn we er natuurlijk meteen bij om die te verhelpen, maar het is voor iedereen natuurlijk nog makkelijker als daar helemaal geen sprake van is. En ook bij deze tentoonstelling heeft Epson ons weer niet teleurgesteld: er zijn nul storingen geweest.’