Michiel Alkemade is directeur/eigenaar van Computer Profile Nederland. Het bedrijf telt momenteel, samen met Computer Profiel België, 120 medewerkers en helpt ict-organisaties hun doelmarkten te bereiken door data om te zetten in business met meetbare resultaten.
Alkemade studeerde commerciële economie aan de heao in Den Bosch, een plaats die voor hem nog steeds als ‘thuis’ aanvoelt. ‘Na mijn afstuderen ben ik eerst in dienst gegaan. De banen lagen eind jaren tachtig niet voor het oprapen, maar gelukkig kon ik na mijn diensttijd aan de slag bij DirectView in Breda, dat gespecialiseerd was in direct marketing op basis van data. Ik had in eerste instantie geen flauw idee waar ik terecht kwam. Achteraf gezien vind ik ook dat mijn opleiding teveel gericht was op consumenten en te weinig op b2b-marketing. Ook voor direct marketing was weinig aandacht.’
Marktsegmentatie
Alkemade vond datamarketing direct reuze interessant. ‘Ook het segmenteren van de markt vond ik boeiend. In deze functie maakte ik kennis met de automatiseringsmarkt en het salesvak, wat me beide zeer goed beviel. Ik ben bij dit bedrijf opgeklommen tot accountmanager en later teammanager. Na vijf jaar werd de onderneming verkocht, waardoor de cultuur onder druk kwam te staan. Daarom besloot ik om een andere weg in te gaan.’
Avontuur
‘In die tijd had ik contact met Pierre Mercier van Computer Profile België. Hij stelde voor om een Nederlandse tak op te richten en ik had wel oren naar dit avontuur. Ik had al een klantengroep, maar verder moest ik alles opbouwen. Dit heb ik gedaan met mijn oud-collega Harry van der Lint, die zes maanden na mij DirectView verliet.’
Het hoogtepunt uit deze periode was volgens Alkemade het binnenhalen van de eerste grote klant, Dell. ‘Het was fantastisch om dit bedrijf destijds binnen te halen en te beseffen dat je een oplossing in handen hebt die klanten helpt.’ Hij is verrast over hoe er in de loop der jaren anders tegen data wordt aangekeken. In eerste instantie vroegen mensen aan mij ‘Kun je wel geld verdienen met data?’, nu zeggen ze ‘Je moet wel helemaal multimiljonair zijn met je datamarketingbedrijf’, lacht de directeur.
Geen managers
De Computer Profile-man gelooft heilig in een andere manier van samenwerken. ‘Vroeger was de bedrijfsstructuur veelal hiërarchisch. Nu zijn de lijnen niet meer zo duidelijk en ontstaat er steeds meer een netwerkeconomie.’ Zo’n vier jaar geleden besloot Alkemade om geen managers meer in zijn bedrijf te hebben. ‘Ik zal je eens lekker managen, gebeurt niet meer. Sinds vier jaar bestaat de organisatie uit de board en de rest van het bedrijf. Afdelingen met managers hebben nu plaatsgemaakt voor zelfsturende teams. Je ziet dat dit werkt en je haalt hierbij ook bepaalde types in je bedrijf die vernieuwend zijn.’
Zelflerende mensen moeten fouten mogen maken, meent hij. ‘Je merkt dat het niet meer gaat om het salaris of de ‘bits and bytes’. Deze jonge groep professionals is juist op zoek naar vrijheid en ontwikkeling. Wat dit betreft, heb ik veel geleerd van het boek ‘Reinventing Organizations’ van Frederic Laloux. Het werken met zelfsturende teams werkt echt fantastisch, je krijgt energie in de organisatie die er eerst niet was, je hoeft niet meer alles zelf te bedenken.’
Digitale transformatie
De toekomst ziet Alkemade positief tegemoet. ‘We zitten momenteel zelf midden in een digitale transformatie wat betreft it, mensen, processen, producten en innovatie. In de toekomst willen we verder internationaliseren, we hebben veel Europese ambitie. Meer en meer krijgen we 360 graden inzicht in de markt, wat we combineren met analytics. Daarnaast gaan we ook steeds meer de kant op van predictive analytics. Nog volop plannen dus.’