De digitalisering van de overheid gaat te langzaam en blijft achter bij de verwachtingen van burgers. De dienstverlening is nog teveel aanbodgestuurd en moet meer vraaggestuurd worden, waarbij de mens centraal moet staan. Die punten komen naar voren in een aanbiedingsbrief voor het Digiprogramma 2017 die minister Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
In het Digiprogramma 2017 zijn de ambities en activiteiten van de overheid ten aanzien van de generieke digitale infrastructuur gebundeld. Ook wordt gerapporteerd over het afgelopen jaar.
De minister schrijft: ‘In het Digiprogramma 2017 ligt de focus op een verschuiving van denken naar doen. Doorontwikkeling en vernieuwing moet meer gericht worden op het centraal stellen van de mens en dus op het verschuiven van een aanbodgerichte naar een meer vraaggerichte generieke digitale infrastructuur.’
Hij stelt dat het Digiprogramma 2017 voortbouwt op de basis die op orde is gebracht. ‘Maar we weten dat er meer nodig is om ervoor te zorgen dat de overheid gelijke tred houdt met de technologische ontwikkeling en de behoeften en verwachtingen van mensen. Tempo en ambitie zijn hiervoor nodig’, aldus de minister.
‘Tandje bijzetten’
Plasterk heeft een studiegroep aangewezen die voor de nieuwe kabinetsperiode met concrete adviezen moet komen voor verbetering van de digitale overheid. Die Studiegroep Informatiesamenleving is samengesteld uit deskundigen uit de publieke en private sector en moet advies uit gaan brengen over hoe de overheid gelijke tred kan houden met ict-ontwikkelingen en hoe die kunnen voldoen aan de behoeften en verwachtingen van burgers.
Digicommissaris Bas Eenhoorn schrijft in het voorwoord van het Digiprogramma 2017: ‘Wordt het in 2017 erop of eronder voor de digitale overheid? Of liever: is de overheid in staat te voldoen aan de verwachting van de mensen in de informatiemaatschappij?’
‘Ondanks de ambities van de Rijksoverheid om in 2017 interactief digitaal te werken, en het digitale programma 2020 van de lokale overheden, zullen we een tandje bij moeten zetten’, stelt hij.
“Voortbouwen op de basis die op orde is gebracht”? Waar is die orde? Bij de belastingdienst? Bij het SVB? Bij het UWV mischien? Of wellicht TLS? De politie dan?
Jonguh, je hebt alleen maar ambities en verder een hele hoop drijfzand. En nu dus een roedel betweterende ambtenaren en Hele Dure Consultants (“publieke en private experts”) die even gaan bepalen wat de burger moet willen.
Dat was en is en zal zijn nou net precies het euvel waartegen het hele feest keer op keer stukloopt. De ministert doet dus gewoon een Federaal Europaatje: “Falen? Meer van hetzelfde! Werkt altijd!”
Maar Plasterk, neus, ik weet dat je een aanbod hebt liggen om eens te gaan babbelen met zo’n burger die nou eens niet gaat betweteren wat “eerlijk” is of gewoon zoveel mogelijk geld zelf wil binnenharken. Iemand die direct tegen problemen oploopt en dus kan vertellen wat in ieder geval niet werkt, en vandaaruit hoe een werkende oplossing eruit moet komen te zien. Welke principes echt belangrijk zijn en welke dingen waan van de dag. Voor een hele schappelijke prijs ook nog. En dat aanbod negeer je.
In plaats daarvan maak je alweer schone schijn met je ambities zonder hout te snijden. Je mag dan nog zo hard van de PvdA zijn, er is wel een limiet aan hoeveel luchtfietsen nog geloofwaardig is.
De vraag: ‘is de overheid in staat te voldoen aan de verwachting van de mensen in de informatiemaatschappij?’ Nee, dat is zij niet, zolang er privacy wetgevingen zijn die het verbieden informatie uit te vragen die het proces van leveren (producten) enorm zouden versimpelen en versnellen. Identificeren op afstand is veruit het grootste probleem, DigiD heeft blijkbaar afgedaan er is geen alternatief. Er moeten nog steeds ‘natte’ handtekeningen worden gezet op een aantal gemeentelijke producten omdat de regelgeving nog uit 1960 stamt. Zo jammer, er kan zoveel meer en zoveel eenvoudiger….