51 procent van de professionals in de financiële sector verwacht dat hij binnen nu en vijf jaar volledig online kan samenwerken met klanten. 10 procent denkt dit al binnen nu en een jaar te kunnen doen. 16 procent is wat meer afwachtend en denkt over vijf tot tien jaar hun samenwerkingsproces met de klant volledig te digitaliseren.
Dat concludeert specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen Hyarchis. Het bedrijf ondervroeg vijfhonderd professionals in de financiële sector. De resultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Missie online samenwerken’.
Het percentage dat absoluut niet online wil samenwerken in de toekomst is ten opzichte van 2015 flink gedaald. Toen gaf 10 procent nog aan dit niet te willen, dit jaar is dat nog maar 4 procent. Als belangrijkste voordelen van online samenwerken noemen de respondenten: tijdswinst (24 procent), de positieve manier van zakendoen die klanten ervaren (17 procent), kostenreductie (17 procent) en de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken (15 procent).
In 2015 stond ‘kostenreductie’ nog op de derde plek, in plaats van gedeeld tweede. De onderzoekers: ‘Dat er met online samenwerken met klanten ook besparingen kunnen worden gerealiseerd, is dit jaar een zwaarwegender voordeel.’
Nadelen
Als nadeel van online samenwerken met klanten wordt genoemd dat het voor sommigen lastig is om met nieuwe technieken om te gaan, zoals oudere gebruikers (44 procent). Bovendien worden het garanderen van privacy (14 procent) en het vinden van de juiste tool (11 procent) al nadelen gezien.
De onderzoekers: ‘In 2016 hebben we een nieuwe binnenkomer in de top drie van nadelen van online samenwerken. 10 procent van de professionals uit de financiële branche zegt het lastig te vinden om een geschikte tool te vinden. Vorig jaar werd transparantie voor de klant nog genoemd. Daar ligt dit jaar minder druk op.’
‘Ambitieus’
Serge Leclercq, account director bij Hyarchis: ‘Binnen nu en vijf jaar volledig online samenwerken is een ambitieuze, maar zeker een haalbare doelstelling. Snel beginnen met het automatiseren van processen is dan wel noodzaak. Het gaat immers niet alleen om processen aan de frontoffice. Alleen als mid- en backoffice worden meegenomen, is volledig online samenwerken écht haalbaar.’ Hij benadrukt: ‘Hoe eerder je daaraan begint, hoe groter de kans dat het online samenwerken in het dna van de organisatie wordt opgenomen.’