Veel bedrijven hebben moeite met het concept digitale transformatie. Ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Ze zien concurrenten hun bedrijfsvoering steeds verder digitaliseren en hobbelen daar achteraan, ‘we moeten wel’, klinkt het dan. Maar tot een ware transformatie komt het bij die bedrijven niet omdat hun focus verkeerd is.
Het is geen onwil waardoor bij deze bedrijven de digitaliseringsslag spaak loopt. Waarom zouden ze er anders aan beginnen? Vaak staan ze onder druk om snel actie te ondernemen en is er geen ruimte om een gefundeerde en doordachte strategie op te zetten. Er zijn twee manieren waarop ik digitale transformatie regelmatig fout zie gaan.
1. Bedrijven werken van binnen naar buiten.
Bedrijven hebben een bestaand applicatielandschap en hebben een aantal legacy systemen, zoals erp en crm. Die systemen krijgen een upgrade en de gaten worden gevuld met nieuw gebouwde maatwerk software. Daar komt veel handmatig coderen bij kijken en het complete landschap wordt meestal veel te log. Deze bedrijven zijn wel bezig met hun digitale transformatie, maar tegen de tijd dat ze hun ict-systemen op orde hebben, zijn ze maanden, zo niet jaren verder. Bovendien is er dan geen budget meer om de front-end aan te pakken en extra inkomsten uit hun investering te genereren.
2. Bedrijven werken alleen aan de buitenkant
Een tweede categorie bedrijven ontwikkelt als een malle een mobiele app, ‘want dan ben je digitaal’ wordt er dan gezegd. Maar, ze denken niet na over de processen daarachter en laten het bestaande landschap voor wat het is. Ze gaan niet omnichannel te werk en de nieuwe app fungeert alleen als marketingvehikel. (Potentiële) klanten zijn daardoor nog steeds aangewezen op de website of telefoon. Het bedrijf is niet echt digitaal en de klant komt er al snel achter dat de app een wassen neus is.
Hoe dan wel?
Bedrijven die op deze manieren te werk gaan, slaan – ondanks dat ze wel het belang van digitale transformatie inzien – de plank jammerlijk mis. De eerste categorie bedrijven slaagt er niet in al het potentieel uit de markt te halen, en de tweede spiegelt zijn klanten iets voor dat ze niet waar kunnen maken.
Om je bedrijfsvoering echt volledig te digitaliseren, is het van belang een omnichannel-strategie te formuleren en van buiten naar binnen te werken. Dus begin aan de buitenkant, bijvoorbeeld met een mobiele app, en koppel die aan je bestaande omgeving. Vervolgens moet het landschap gemoderniseerd worden: kijk naar legacy die onderscheidend is voor het bedrijf. Dat moet stapje voor stapje vernieuwd worden en omgebouwd zodat alles omnichannel wordt. Zo zijn bijvoorbeeld de mobiele app, website, webshop en erp aan elkaar gekoppeld en continu in-line met elkaar en up-to-date. Het bedrijf kan zijn klant via alle kanalen optimaal van dienst zijn. Systemen die meestal niet onderscheidend zijn voor de bedrijfsvoering, een hr-systeem bijvoorbeeld, hoeven niet opnieuw gebouwd te worden; daar volstaat een standaard component of pakket.
Leidend voorbeeld
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat succesvol dit traject heeft doorlopen, is Vopak. Dit internationale op- en overslagbedrijf heeft zijn belangrijkste logistieke kernprocessen onder de loep genomen en bouwde met OutSystems een totaal nieuw Terminal Management Systeem. Dit systeem ondersteunt de belangrijkste logistieke kernprocessen van het bedrijf en is gebouwd met het OutSystems platform in een tot voor kort onmogelijk korte tijdsspanne.
Vopak creëert zo een wezenlijke voorsprong op haar concurrenten en is leidend in digitale transformatie. Als een 400 jaar oude multinational zijn bedrijfskritische softwaresystemen zo snel en rigoureus kan vernieuwen, welk excuus heeft uw bedrijf dan om dat niet te kunnen?
Wat ook heel mooi is van Vopak is dat zij werken met Google G Suite for business en dat werkt heerlijk samen. Ik vind het inspirerend dat een bedrijf deze stap neemt en dit komt de synergie tussen klant en leverancier ten goede.