It’ers maken de meeste kilometers en rijden het milieuvriendelijkst in vergelijking met werknemers uit andere branches. Ze rijden namelijk gemiddeld 36.525 kilometer per jaar met een gemiddelde koolstofdioxide-uitstoot van 100,5 gram per kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive.
ALD analyseerde het gebruik van bijna veertienduizend leasevoertuigen uit verschillende branches in Nederland. Daarbij werd gekeken naar onder andere koolstofdioxide-uitstoot, verbruik, gemiddeld aantal kilometers per jaar en populairste merken.
Het onderzoek toont aan dat it’ers gemiddeld het meest aantal kilometers per jaar rijden, namelijk 36.525 kilometer. Dit kan volgens de leasemaatschappij worden verklaard doordat it-professionals vaak als consultant en/of projectmatig bij klanten werken en dus relatief veel moeten rijden.
Milieuvriendelijk
It’ers rijden het groenst. Gemiddeld is er een koolstofdioxide-uitstoot van 100,5 gram per kilometer. Werknemers uit de landbouw (113,2 gram per kilometer), de bouw (135,8 gram per kilometer) en de makelaardij (149,5 gram per kilometer) rijden het minst milieuvriendelijk.
Daarnaast rijden ict-professionals zuinig. Ze gebruiken gemiddeld 3,9 liter brandstof per honderd kilometer. Hiermee staat it’ers op de tweede plek, net achter medewerkers uit de financiële sector (3,8 liter per honderd km). De makelaars scoren ook in deze categorie het slechtst met een verbruik van 6,2 liter per honderd kilometer.
Lonneke van der Horst, marketing en strategy manager bij ALD: ‘In de it-sector wordt er relatief vaker diesel gereden. Bovendien is het aandeel elektrische auto’s hoger dan gemiddeld binnen de branche. Zo rijdt 2,5 procent van de it’ers elektrisch. Dit heeft uiteraard een gunstige impact op het gemiddelde brandstofverbruik en de koolstofdioxide-uitstoot.’
De cijfers
Groenst rijdende branches |
1. IT (100,5 gr/km) |
2. Financieel (101 gr/km) |
3. Zakelijke dienstverleners (103,3 gr/km) |
4. Communicatie (105,1 gr/km) |
5. Consultancy (105,7 gr/km) |
Gemiddeld aantal kilometers per jaar |
1. IT (36.525 km) |
2. Groothandel en retail (34.341 km) |
3. Maakindustrie (33.259 km) |
4. Consultancy (31.211 km) |
5. Communicatie (30.544 km) |
Kan ik hieruit concluderen dat 14% bijtellingsregeling werkt?
Mooi overzicht. Het is wel typisch een ‘automotive’ uitkomst. Wat is de trend?
Interessant om te weten: hoe zit het met totale mobiliteit per sector.
Ik zou verwachten dat IT-ers meer gebruik zouden (kunnen) maken van hun ‘eigen product’: meer E-working, minder mobiliteit.
Gemiddeld 3,9 liter brandstof per 100 km – daadwerkelijk verbruik? Ik kan het moeilijk geloven.
Ik neem aan dat dit samenhangt met het aandeel leaseauto’s, waarvan er veel hybride zijn i.v.m. belastingvoordeel. Ik kan niet geloven dat dit samenhangt met rijgedrag…
De kop is (weer eens) misleidend en het artikel bekrast ook alleen maar de oppervlakte.
Lease-auto-IT’ers zijn van de genoemde sectoren het minst groen. Zij stoten samen per jaar 3671 kg CO2 uit. De communicatiemensen 3210 kg en de consultants 3299. Van de andere groepen zijn niet voldoende cijfers voorhanden, maar omdat ze in één van de top-5 ontbreken moeten ze hier wel onder zitten.
36525 km is 3x zo veel als een gemiddelde automobilist in Nederland (13000 km) en 1,5x zo veel als de gemiddelde lease-rijder (25.000 km).
Het is niet groen om in een ‘zuinige’ auto flink veel kilometers te rijden, maar om zo min mogelijk CO2 uit te stoten! Dus: minder auto rijden,’zuinige’ auto’s rijden, openbaar vervoer te gebruiken, fiets, telefoon, internet, thuiswerken, etc.
Verrassend, omdat elk IT-er die ik ken, en dat zijn de detacheer-IT-ers met lease, maken er een sport van consequent de maximum snelheden te overschrijden, net onder de flitsmarge’s natuurlijk – waar ze vervolgens trots op zijn. De baas betaalt immers de brandstof. De aangehaalde oorzaken, zuiniger lease-auto’s compenseren dat kennelijk. Het zou wat opleveren als niet alleen de auto’s maar ook de bestuurders milieubewuster zijn.
De feiten zullen kloppen, maar de conclusie is twijfelachtig.
Andere conclusies kunnen zijn:
– IT’ers rijden niet zuinig. Het rijpatroon, veel lange afstanden en minder stadsverkeer, levert een zuiniger verbruik op. IT’ers rijden relatief nieuwe auto’s. Nieuwe auto’s zijn zuiniger.
– IT’ers rijden het meeste aantal Km’s. IT’ers dragen dus meer bij aan vervuiling.
– IT’ers rijden veel diesel en dragen dus relatief veel bij aan vervuiling.
Kortom,
– Niet de IT’ers, maar de auto’s van IT’ers zijn groener (en dit laatste is alleen waar als de gebruikte uitstoot gegevens niet de ongeloofwaardige papieren uitstoot, maar de werkelijke uitstoot van niet-zo-schone diesels weergeven, wat ik ook betwijfel).
Een diesel rijdende IT’er.
Laat me gokken: het aantal leaseauto’s is het grootst in de IT sector?
En als de diesels de meest gunstige fiscale bijtelling hadden, reed de meerderheid van de IT sector waarschijnlijk in een diesel.
Het doet me een beetje denken aan een grap uit een cabaretvoorstelling waar ik ooit was:
“uit onderzoek is gebleken dat 60% van de bevolking de billen afveegt met de rechterhand na een bezoek aan het toilet”
Conclusie: maximaal 40% gebruikt wc papier.
De feiten zullen kloppen, maar de conclusie is twijfelachtig.
Andere conclusies kunnen zijn:
– IT’ers rijden niet zuinig. Het rijpatroon, veel lange afstanden en minder stadsverkeer, levert een zuiniger verbruik op. IT’ers rijden relatief nieuwe auto’s. Nieuwe auto’s zijn zuiniger.
– IT’ers rijden het meeste aantal Km’s. IT’ers dragen dus meer bij aan vervuiling.
– IT’ers rijden veel diesel en dragen dus relatief veel bij aan vervuiling.
Kortom,
– Niet de IT’ers, maar de auto’s van IT’ers zijn groener (en dit laatste is alleen waar als de gebruikte uitstoot gegevens niet de ongeloofwaardige papieren uitstoot, maar de werkelijke uitstoot van niet-zo-schone diesels weergeven, wat ik ook betwijfel).
Een diesel rijdende IT’er.