De Utrechtse Jaarbeurs heeft een nieuw concept geïntroduceerd: de Jaarbeurs Innovation Mile (JIM). Het is een innovatiehub voor jonge bedrijven en talenten die zich specialiseren in slimme, gezonde en groene oplossingen voor de samenleving van de toekomst. Zij moeten samen een community vormen om te innoveren, accelereren en nieuwe projecten te starten. Het moet ‘de innovatieve healthy urban living hotspot van Nederland’ worden. De samenwerkingsruimte van ruim zesduizend vierkante meter is gevestigd op de zesde etage van het Beatrixgebouw in Utrecht.
Niek Krebbers, salesmanager bij Jaarbeurs, vertelt dat Utrecht voorop loopt op het gebied van kennis, innovatie en business voor de thema’s urban living, smart sustainable environment en life sciences & health. ‘Utrecht wil kennisdelen en binnen een community samenwerken aan oplossingen op dat gebied. Jaarbeurs wil daar graag een steentje aan bijdragen en ging het gesprek aan met de gemeente Utrecht, Economic Board Utrecht (EBU) en bedrijven die zich met zorg en urban health-vraagstukken bezighouden. Dit heeft uiteindelijk tot het JIM-concept geleid.’
Community
De Jaarbeurs Innovation Mile legt de nadruk op ontmoeting, interactie en samenwerking. De gevestigde bedrijven maken onderdeel uit van een community. ‘Het idee hierachter is dat mensen uit diverse disciplines en achtergronden met elkaar samenwerken aan kansrijke initiatieven, nieuwe product-marktcombinaties of innovatieve ideeën op het gebied van de urbane, slimme, gezonde en groene samenleving van de toekomst’, licht Krebbers toe. ‘Concreet houdt dit in dat er dagelijks meet-ups plaatsvinden, waarbij deelnemers elkaar bewust opzoeken.’
Business manager accommodatie bij Jaarbeurs Elisabeth Matos noemt JIM het ‘mooiste voorbeeld van verbinding leggen’ in de honderd jaar dat het Utrechtse beursbedrijf bestaat. Jeroen Kreijkamp, wethouder van Economische Zaken in Utrecht, stelt dat JIM ‘het heldere antwoord is op de belangrijkste trend van dit moment: innovatie in open netwerken’. Kreijkamp haakt ook in op de handelsmissie naar Taiwan, waar managing director VNU Exhibitions Ton Otten namens JIM de JIM Awards uitreikte aan vijf Taiwanese start-ups die innovaties ontwikkelen passend bij het JIM-thema ‘healthy urban living’. De award geeft ze de mogelijkheid om volgend jaar vanuit een softlandingsprogramma een half jaar de JIM-community te gebruiken. Otten benadrukt dat JIM een concept is dat wereldwijd uitgerold kan worden.
Nederland als innovatieland
David Pappie, directeur Topsectoren bij het ministerie van Economische Zaken, meent dat JIM past bij Nederland als innovatieland. ‘Op dit moment gaat 2,5 procent van het bruto nationaal product (bnp) naar innovatie en onderzoek en ontwikkeling (r&d). Het is belangrijk dat dit niet ‘topdown’ vanuit de overheid gebeurt, maar in overleg met het bedrijfsleven. Er is al een miljard euro in innovatie geïnvesteerd, waarvan de helft afkomstig is van bedrijven.’ Nederland doet het volgens Pappie goed op innovatievlak. ‘In Europa staan we op de eerste plaats, wereldwijd staan we vierde op de innovatieranglijst’, stelt hij.
Lygature
De eerste deelnemer van JIM is Lygature. Het bedrijf levert een bijdrage in het verbinden van spelers in de life sciences & health-sector. De organisatie is ontstaan vanuit de fusie van twee Nederlandse publiek-private samenwerkingsverbanden: het Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) en Top Institute Pharma (TI Pharma). Deze twee instituten werkten in verschillende steden (Eindhoven en Leiden) en zochten naar een centrale werkplek. ‘Al snel viel de keuze op Utrecht, in verband met de centrale ligging’, vertelt managing director Jorg Janssen. ‘We wilden graag vlakbij het centraal station werken. Veel van onze partners komen ook met de trein, dus dat is ideaal. Ook zijn we blij dat we aan de westkant van het gebouw zitten, omdat daar voldoende parkeergelegenheid is.’ Verder past het open concept van JIM goed bij het bedrijf, meent Janssen. ‘We zijn van de samenwerkingsverbanden. Dit deden we ook op onze eerdere locaties op de High Tech Campus in Eindhoven en op het Leiden Bio Science Park.’
Tot nu toe bevalt de nieuwe locatie goed. ‘Voor ons is Utrecht hét moment van samenkomst tussen onze twee locaties. Het is fijn dat er één grote ruimte voor algemeen gebruik is waar we medewerkers van andere bedrijven kunnen ontmoeten. Een ander voordeel is dat partners hier ook kunnen werken als ze even moeten wachten voor een afspraak. Daarnaast is het ideaal dat we makkelijk kunnen opschalen als dat nodig is. Tot nu toe zie ik slechts één nadeel en dat is de akoestiek, die is nog niet optimaal.’ Connectiviteit is volgens Janssen het grote voordeel van JIM. ‘Het is fijn om onverwachte ontmoetingen te kunnen creëren. Het zal echter voor veel bedrijven nog wennen zijn om het ‘eigen baken’ los te laten’, besluit hij.
Frankwatching
Het bedrijf Frankwatching is een community gericht op marketing, communicatie, social media en tech. Het bedrijf is opgericht in 2004; pas in 2015 had de onderneming een fysiek kantoor. ‘Wij hebben een open cultuur, waarbij in de eerste elf jaar vanuit huis of een openbare plek, zoals een restaurant, werd gewerkt en vergaderd. We hebben in de afgelopen twee jaar een flinke groei doorgemaakt, waardoor ons medewerkersbestand werd verdubbeld tot 25 man. Ons kantoor werd te klein’, vertelt oprichter Frank Janssen. ‘Bij de keuze van een nieuwe werkplek was het voor ons van belang dat we er verder kunnen groeien en dat we onze communityleden en (potentiële) klanten kunnen ontmoeten. Daar sluit JIM perfect bij aan. Een bijkomend voordeel van JIM is de locatie; het is een winnend lot uit de loterij.’
Echte samenwerkingen met andere JIM’ers heeft Janssen nog niet opgezet, maar hij merkt wel dat hij toegang krijgt tot een nieuw netwerk. De oprichter van Frankwatching ziet de toekomst bij JIM dan ook rooskleurig in: ‘Het lijkt me mooi om een studio op de werkvloer te plaatsen. Doordat de Jaarbeurs zo centraal gelegen is, geeft het een mooi uitzicht over de stad. Dat is toch de perfecte achtergrond voor bijvoorbeeld een webinar of meeting?’
Graphlr
Het in 2012 opgerichte Graphlr maakt ten slotte backend-systemen die veel content kunnen verwerken. De cms-systemen verzamelen data van verschillende kanalen. Het bedrijf heeft onder andere de Evangelische Omroep en 538 als klant. De onderneming is ook sinds kort neergestreken op de zesde verdieping van het Beatrixgebouw. Ceo Jouko Huismans: ‘We hadden eerst twee kantoren. Eén in Amsterdam en één in Nijmegen. Na een gesprek met de mensen van JIM hebben we gelijk deze kantoren opgedoekt, zo enthousiast waren we. Utrecht ligt ontzettend centraal en het is fijn dat we nu met alle werknemers, zestien in totaal, op één locatie zitten. We zijn flink aan het groeien en het is mooi dat die opschaalmogelijkheid er bij JIM is. We kunnen hier flexibel zijn en alle faciliteiten gebruiken, dat is ideaal’, besluit Huismans.
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 1 van januari 2017.
Jaarbeurs Innovation Mile
JIM is bedoeld voor start-ups, scale-ups, gevestigde bedrijven, kennisinstituten en onderwijsinstellingen, overheden en samenwerkingsverbanden. De innovatiehub is op 15 november 2016 geopend door onder meer Jeroen Kreijkamp, wethouder van Economische Zaken in Utrecht, en David Pappie, directeur Topsectoren bij het Ministerie van Economische Zaken. De eerste zeven JIM’ers zijn Lygature, Economic Board Utrecht (EBU), Frankwatching, UCreate, digitalezorg.nl, Graphlr en SnappCar.
Schaalbaar en flexibel
Bij JIM staat schaalbaarheid, flexibiliteit, verbinden en de manier van samenwerken centraal. Niets van de werkplaatsen zit vast, waardoor alles te verplaatsen en mixen is. Hierdoor kan de ruimte ‘meebewegen’ met de wensen van de deelnemers. Gevestigde bedrijven kunnen aangeven waar ze ongeveer willen werken. Bovendien kunnen ze de omringende panelen vormgeven om een stukje eigenheid uit te stralen.