Onlangs publiceerde CBS cijfers over het aantal internetbedrijven in ons land en de omzet die voor hun rekening komt. Zo meldde het statistiekenbureau dat 3,3 procent van de Nederlandse bedrijven een internetbedrijf is. Goed voor een omzet van 104 miljard euro. Dat is 8 procent van de totale omzet uit het Nederlands bedrijfsleven en 4,5 procent van het aantal banen, aldus het CBS.
De grote vraag bij deze cijfers is natuurlijk wat getypeerd kan worden als een internetbedrijf in onze huidige digitale samenleving. Kan het CBS überhaupt nog onderscheid maken tussen internetbedrijven en niet-internetbedrijven? Alles en iedereen is verbonden met het internet. En met de massale digitale transformatie, valt naar mijn mening dat onderscheid niet of nauwelijks meer te maken. Als iemand je vraagt hoeveel mensen op jouw kantoor zitten, kun je daar ook geen antwoord meer op geven. Simpelweg omdat het nieuwe werken niet meer gaat over de plek waar je werkt. Zo is het ook met de vraag hoeveel internetbedrijven Nederland telt.
Shop-click-drive
Waarom zou een bank geen internetbedrijf zijn als de geldbeheerder niet zonder het internet kan bestaan? Is een webwinkel een internetbedrijf of een retailer? Heeft het CBS Uber toegerekend tot het aantal internetbedrijven? Met de opkomst van het internet of things, robotisering en andere technologische ontwikkelingen is het internet voor elke organisatie het kloppend hart van de activiteiten. Sterker nog, het internet maakt voor de meeste bedrijven straks het verschil tussen succes en falen. Dat is natuurlijk niet vreemd bij de wetenschap dat het onderscheid niet meer te maken valt op het vlak van fysieke producten. Auto’s bijvoorbeeld zijn allemaal van goede kwaliteit en lijken steeds meer op elkaar. Dus het is niet voor niks dat General Motors nieuwe ‘shop-click-drive’ internetoplossingen ontwikkelt voor zijn dealers.
Natuurlijk zijn er nu nog wel bedrijven te vinden die zonder internet functioneren. Denk bijvoorbeeld aan de slager op de hoek. Ook daar zal snel verandering in komen als robotisering zijn vlucht gaat nemen. De slag naar complete afhankelijkheid van internet is in volle gang. We spreken over een ‘digitale transformatie’. Dat vertelt tegelijkertijd dat menig organisatie nog niet volledig digitaal gedreven is. Nu is dat nog een bedrijfsstrategie. Straks is het geen strategie meer, dan is het de wereld waarin we leven.
Informatie uit de cloud
Zo kennen we nu ook de ‘mobile-first’ en ‘cloud-first’ strategie. Alles moet in eerste instantie toegankelijk zijn vanaf ons mobiele apparaat. Of bij ‘cloud-first’ geldt dat alle bedrijfstoepassingen primair uit de cloud moeten komen. Het duurt niet lang meer voordat deze strategieën achterhaald zijn. Cloud is straks oud. Het is er gewoon en iedereen brengt en haalt informatie uit de cloud. Net zo goed als ons leven zonder mobiel ook niet meer voor te stellen is.
Het CBS moet stoppen met rapporteren over het aantal internetbedrijven. Als auto’s straks zelf rijden dankzij internet, de internetrobot ons medisch advies geeft en slimme sensoren voor het machine-onderhoud zorgen, spreken we niet meer over aparte internetbedrijven. Ik ben benieuwd of het CBS zich daar nu op voorbereidt.
Piet Wybe Wagter, ceo van Sogeti
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable Magazine 1 van januari 2017.
Zou CBS zichzelf als internetbedrijf zien? Met de hoeveelheid (big?) data waar zij op zitten en de mogelijkheden voor data verzameling die uit sensoring voortkomt zou ik mijn business model in de revisie gooien.
AI-first is nu het credo…
Allereerst zou ik wel eens willen weten hoe ze aan de data komen. Als de informatie van de KvK komt is die zwaar onbetrouwbaar. Zo granulair als veel overheidsinstanties suggereren die ze hebben, zo weinig vertrouwen heb ik in die informatie. Zeker bij dit onderwerp. Want er zijn veel retailers die zowel fysiek als digitaal verkopen. En dat onderscheidend vermogen wordt echt niet heel detaillistisch aan de grote klok gehangen.
Het zijn twee verschillende aspecten van een onderneming: retail en webwinkel. Retail slaat op inkoop van groothandelaren of fabrikanten rechtstreeks en verkoop richting consument. Webwinkel is een kanaal. Natuurlijk is het interessant om te weten of er via kanaal internet of kanaal fysieke winkel iets wordt verkocht. Maar wat mij op retail gebied interesseert is of de schoenenverkoop stijgt of daalt (overall, dus via alle mogelijke kanalen).
Het CBS en het UWV staan bij mij met stip bovenaan wat betreft betrouwbaarheid 🙂