Agrarische coöperatie Agrifirm had minimale grip op zijn bedrijfsapplicaties, te maken met uiteenlopende businessmodellen en data, en een hoog risico op het verliezen van data. Met Barracuda NextGen Firewall F-Series en Web Application Firewalls via het Microsoft Azure cloud-platform heeft Agrifirm ingrijpende verbeteringen van de IT-omgeving, de productiviteit en de beveiliging kunnen realiseren.
Agrifirm is een coöperatie waarin circa 17.500 Nederlandse boeren en tuinbouwers hun inkoopkracht hebben gebundeld. Het doel is om hoogwaardige producten in te kopen zoals diervoeders, zaden, meststoffen gewasbeschermingsmiddelen. Bij Agrifirm zijn aangesloten boeren en tuinders eigenaren van de onderneming, waarbij Agrifirm fungeert als schakel in hun succes. De Research & Development-afdeling van Agrifirm hanteert een resultaatgerichte aanpak om de innovatie op het gebied van duurzaamheid en andere soortgelijke terreinen te bevorderen.
De sterke behoefte aan archivering
Agrifirm beschikt over meer dan 100 jaar ervaring in de land- en tuinbouwsector en kent daarmee als geen ander het belang van kennis, kwaliteit en innovatie. Als grote coöperatie genereert het data die betrekking heeft op uiteenlopende typen boerderijen en producten en een groot aantal locaties.
Lastig beheer van bedrijfsapplicaties
Vanuit strategisch perspectief was Agrifirm op zoek naar een oplossing waarmee het meer grip op zijn IT-omgeving kon krijgen. Voor 2011 had Agrifirm al zijn IT-activiteiten aan een partner uitbesteed. Het doel daarvan was om middelen vrij te maken voor andere activiteiten. Agrifirm worstelde echter met het beheer van de technische aspecten van bedrijfsapplicaties. Het had namelijk geen beschikking over intern IT-personeel of datacenters. Omdat de uitbestedingspartner geen kennis van de land- en tuinbouwsector had, was het moeilijk om de omgeving aan te passen aan veranderende zakelijke behoeften. Simpele projecten namen hierdoor maanden in beslag.
Verlies van bestellingen voorkomen
In zijn zoektocht naar een nieuwe oplossing nam Agrifirm verschillende factoren in overweging. De klantenkring van Agrifirm omvat Nederlandse boeren en tuinders die soms gebruikmaken van faxapparaten en andere ‘low-tech’ oplossingen. Dit zorgde regelmatig voor verlies van bestellingen en verwarring. Aangezien de activiteiten van Agrifirm een seizoensgebonden karakter hebben, zocht de coöperatie naar een oplossing die makkelijk schaalbaar was, gegevens veilig kon opslaan en ordenen, eenvoudige toegang tot applicaties bood, daarnaast ook de mogelijkheid bood om bestellingen te plaatsen, etc.
Een oplossing die in alle behoeften voorzag
Agrifirm kwam tot de conclusie dat het eigenlijk slechts twee opties had: het bouwen van een eigen datacenter of het overstappen naar een publieke cloud. Omdat de coöperatie tevreden was met de bestaande implementaties van Office 365 en Azure Active Directory, viel de keuze op de publieke cloud-benadering-benadering.
Dankzij de beslissing om alle IT-activiteiten geleidelijk onder te brengen in Azure kon het IT-team van Agrifirm zich concentreren op hun diepgaande kennis van de zakelijke activiteiten van Agrifirm ter aanvulling op het migratieproces, dat het in 2017 wil voltooien.
Als gebruiker van Barracuda’s Email Security Gateway ter bescherming tegen cyberdreigingen was Agrifirm al langer bekend met de oplossingen van Barracuda. Nadat Microsoft het ontwerp van de Azure-omgeving van Agrifirm had geëvalueerd, kwam de coöperatie tot de conclusie dat het een aanvullende firewall-oplossing nodig had voor de bescherming van zijn datacenter in Azure. Het doel was om meer informatie vast te leggen over het inkomende en uitgaande verkeer op de subnetwerken. Agrifirm kwam tot de conclusie dat de Barracuda NextGen Firewall F-Series hiervoor de juiste oplossing was.
Barracuda NextGen Firewalls bieden geavanceerde beveiligingsfuncties zoals geïntegreerde Intrusion Prevention (IPS), URL-filtering en antivirustechnologie om pogingen tot het omzeilen van de beveiliging te identificeren en stop te zetten. De beveiliging van Barracuda strekt zich uit van het netwerk naar de Advanced Threat Detection (ATD)-cloud van Barracuda. Hierin worden zowel statistische als sandbox-analyses gemaakt van zero-day-aanvallen en gerichte dreigingen die signature-based IPS en antivirus-systemen gewoonlijk omzeilen. “We zijn nu veel tevredener met onze ICT-oplossingen dan in het verleden. Nadat we van start waren gegaan met de migratie naar Azure implementeerden we 10 tot 15 firewalls in uiteenlopende locaties. Onze eindgebruikers en dochterondernemingen profiteren nu van een veel betere dienstverlening dan toen we onze ICT-activiteiten aan een extern bedrijf uitbesteedden”, zegt Pieter Wagenaar, ICT-architect bij Agrifirm.
Agrifirm zette daarnaast de Barracuda Web Application Firewall in voor het verenigen van de beveiligingsdiensten voor het inkomende verkeer en Active Directory. De Barracuda Web Application Firewall blokkeert een steeds langere lijst van geavanceerde web-gebaseerde inbraakpogingen en aanvallen op applicaties die op webservers worden gehost en toegang hebben tot gevoelige of vertrouwelijke bedrijfsgegevens. De Barracuda Web Application Firewall wordt ingezet tussen het internet en de webservers. De oplossing scant al het binnenkomende internetverkeer om cyberaanvallen te blokkeren. Ook scant de Firewall het uitgaande verkeer om verlies van data te voorkomen.
Workloads beschermen met Barracuda
Sinds de implementatie van de Barracuda NextGen Firewall F-Series en Web Application Firewalls heeft Agrifirm tal van cyberaanvallen afgeslagen. De coöperatie is daarnaast in staat om interne problemen binnen vijf minuten tijd op te lossen, terwijl daar met de uitbestedingspartner weken voor nodig waren. Nadat een technicus van Barracuda de aanvankelijke configuratie van de firewall had voltooid, kon Agrifirm de meeste problemen zelfstandig oplossen. Daarmee bespaarde de coöperatie een hoop tijd en geld. Toen er bij een van de NextGen Firewall F-Series een storing optrad, reageerden zowel Barracuda als Microsoft onmiddellijk en waren ze in staat om het probleem in twee uur tijd op te lossen. Wagenaar: “Dankzij de oplossingen van Barracuda in Microsoft Azure kunnen we sneller inspringen op dreigingen en profiteren van verbeterde logging, controle en beveiliging.”
Connectiviteit verbeteren met Microsoft
Oorspronkelijk maakte slechts 10 procent van alle werknemers van Agrifirm een VPN-verbinding (virtual private network) vanaf hun laptop om toegang tot hun data te krijgen. Na de overstap naar Windows 10 en Azure maken alle laptops en mobiele apparaten direct een verbinding met het netwerk van Agrifirm op het moment dat er een internetverbinding beschikbaar is. Hierdoor is alle data altijd up-to-date. Omdat een groot aantal werknemers in het verleden geen gebruikmaakte van VPN-verbindingen, gingen gegevens direct verloren wanneer een laptop crashte. Dit risico behoort nu voorgoed tot het verleden.
Conclusie
De Barracuda NextGen Firewall F-Series en Web Application Firewalls die in Microsoft Azure worden gehost, hebben voor ingrijpende verbeteringen gezorgd van de IT-omgeving, de productiviteit en de beveiliging van Agrifirm. De oplossing van Barracuda voorkwam de noodzaak voor Agrifirm om een eigen datacenter te bouwen. Ook heeft Agrifirm weer grip op bedrijfsapplicaties en is de kans op dataverlies sterk teruggedrongen. Alle laptops en mobiele apparaten maken direct verbinding met het netwerk van Agrifirm via een virtual private network en data is up-to-date. “De implementatie van de Barracuda NextGen Firewall in Azure stelt onze ICT-organisatie in staat om de business te ondersteunen”, sluit Pieter Wagenaar af. “We zijn zowel een onderzoeksorganisatie als een leverancier van landbouwproducten. Barracuda biedt betere bescherming voor onze onderzoeksactiviteiten. Het stroomlijnt de toegang tot bedrijfsbronnen en draagt bij aan efficiëntere onderzoeksprocessen. Wat onze activiteiten als leverancier betreft heeft de combinatie van Azure en Barracuda ons in staat gesteld om onze activiteiten te stroomlijnen en onze responstijden te verbeteren. Daarmee kunnen we zowel ons innovatievermogen als de klantentevredenheid verbeteren.”