De juridische kennisgeving, de gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid rond smart-tv’s zijn volgens de Consumentenbond niet gebruikersvriendelijk en onduidelijk. Uit onderzoek van de consumentenorgansatie blijkt dat fabrikanten van slimme televisies persoonlijke data en gegevens over het kijkgedrag van consumenten verzamelen zonder dat duidelijk wordt wat ze ermee doen. Ook zijn gebruikersvoorwaarden vaak onleesbaar door de lange teksten vol juridisch taalgebruik.
In 2014 deed de Consumentenobond onderzoek naar de gebruikersvoorwaarden en constateerde daarbij dat fabrikanten van smart-tv’s gegevens van gebruikers en hun kijkgedrag bewaren. De consumentenbelangenbehartiger heeft anno 2016 opnieuw een onderzoek uitgebracht naar de privacy en gebruikersvoorwaarden van deze televisies. Vooral het jargon en de grote hoeveelheden tekst maken de voorwaarden onleesbaar, aldus de bond.
De consumentenbond onderzocht de vijf grootste smart-tv-merken: LG, Panasonic, Philips, Samsung en Sony. Wat betreft het volgen van het kijkgedrag van consumenten is er enige verbetering ten opzichte van 2014. Bij Philips, Samsung en LG staat het volgen van kijkgedrag standaard uit. Als consumenten ervoor kiezen om dit niet aan te vinken, blijven alle smart-tv-functies gewoon werken, maar consumenten krijgen dan geen kijkadviezen van deze fabrikanten op basis van hun kijkgedrag.
Fabrikanten verzamelen echter nog steeds veel gegevens over het gebruik van de (smart-)tv, zoals welke apps er worden gebruikt en voor hoe lang, maar ook het klik- en zapgedrag. De Consumentenbond geeft aan dat de redenen voor het verzamelen van die gegevens niet altijd duidelijk.
Zonder acceptatie geen TV
Sony en Philips leveren hun smart-tv’s via Android TV, een systeem van Google. Het is niet mogelijk om de bijbehorende en volgens de Consumentenbond ellenlange voorwaarden van Google af te wijzen. Consumenten moeten deze ook accepteren om de tv te gebruiken. Bij LG, Panasonic en Samsung kunnen consumenten de voorwaarden wel afwijzen, al kunnen ze dan geen smart-tv-functies gebruiken.
Hoewel de fabrikanten via voorwaarden, zoals de wet voorschrijft, aangeven welke gegevens verzameld worden, is dit volgens de Consumentenbond vaak in te juridisch taalgebruik en met te veel pagina’s. Samsung heeft hier bijvoorbeeld 90 pagina’s voor en LG doet dit met 103 pagina’s.
Weinig verbetering
Volgens Inge Piek, campagneleider bij de Consumentenbond, is er weinig vooruitgang geboekt sinds het vorige onderzoek. ‘In oktober 2014 hebben we al eens gekeken naar de privacy voorwaarden van smart-tv’s. Daaruit werd duidelijk dat fabrikanten je kijkgedrag volgen, daar niet duidelijk over zijn en je geen echte keus geven. Helaas is er in twee jaar weinig vooruitgang geboekt. Vaak gaat het nog steeds om lange teksten. En bij Android TV kun je niet eens de voorwaarden afwijzen, anders doet de tv het niet. Informatie over het bijhouden van het kijkgedrag is meestal verstopt in lange, ingewikkelde juridische teksten. Er is wel één pluspunt: bij Philips, Samsung en LG kun je aanvinken dat het oké is dat je kijkgedrag wordt gevolgd; standaard staat dit uit.’
Alle conclusies uit het onderzoek zijn te vinden op de site van de consumentenbond.
Alles waar smart voor staat houdt in dat je privacy opgeeft en de gegevens van gebruik van apparatuur waarvoor je betaald hebt doorverkocht worden aan iedereen die er geld voor wil geven.
Helaas heb je gelijk, Johan. Een smart watch, smart tv of een smart thermostaat doet vooral slimme dingen voor de dataverzamelaar (meestal Google).
@JohanDuinkerken Dat klopt wel wat je schrijft, overal waar smart voor staat neemt een loopje met je privacy. Gisteren mijn windows smartfoon geupgrade naar windows 10 en voor de aardigheid de privacy bijsluiter doorgelezen: het kwam er op neer dat alles wat verzonden kan worden naar microsoft ook verzonden wordt. Grutten in bestanden, grutten in mails (als je een MS account hebt). Het is volkomen normaal. Ik vond het ontgoochelend en deprimerend. Mijn lol is eraf van het apparaat. Ik heb altijd wel windows gebruikt tot tevredenheid, maar de liefde is over. Zou het met Apple en Google anders zijn?
Over privacy moeten we het ook maar niet hebben: een gepasseerd station.