Online winkels verwachten in december 25 procent meer omzet dan een jaar geleden. Dat meldt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, op BNR. De komende maanden doorbreekt digitale onderneming Coolblue de grens van één miljard euro omzet, voorspelde oprichter Pieter Zwart tegenover radiozender BNR.
In de huidige digitale wereld ontstaat een nieuw type ondernemer: één die weet te profiteren van een ‘always on’-omgeving. Deze ondernemers zijn opgegroeid binnen een onderling verbonden generatie en dat is terug te zien in de manier waarop ze hun bedrijven zijn begonnen en hoe ze opereren.
Voor deze groep is technologie niet een van buitenaf opgelegde zaak, maar een onderdeel dat volledig is geïntegreerd in verschillende aspecten van hun leven. Het is voor deze bedrijven dan ook heel normaal om ‘digital first’ te zijn. En daarom is 24.7.365 beschikbaarheid van data voor deze groep onmisbaar.
Data als basis
Data is nu de basis waarop je een bedrijf bouwt. Daarom is het nodig dat je nadenkt over zaken als beschikbaarheid en continuïteit. Want een calamiteit waarbij data niet meer of nooit meer beschikbaar is, kan de totale bedrijfsvoering op slot zetten.
Startende bedrijven hebben in dit verband wel het voordeel dat ze dynamischer zijn dan grote bedrijven. Zij omarmen mobiele oplossingen en cloudtechnologie sneller, waardoor efficiënter wordt gewerkt en er meer zekerheid is over databeschikbaarheid. Maar ook dan moet je als ondernemer nadenken over de rol van data binnen je bedrijf en hoe je daar mee omgaat.
Consumerisation
Mede dankzij de consumerisation van technologie zijn veel ondernemers zich al bewust van het belang van data. Zij erkennen ook meer en meer de mogelijkheden ervan. Ging het vroeger vaak over bits en bytes, nu willen ondernemers iets doen met hun data: analyses uitvoeren en trends ontdekken. Daardoor is de locatie van de data en de datacenters minder een zorg dan de mogelijkheid om data te ontsluiten op het moment dat dat het beste uitkomt.
In zo’n always on-omgeving is geen ruimte voor wachten op data of voor het verloren gaan van gegevens. En als er al iets misgaat, moet het zo snel mogelijk weer ‘business as usual’ kunnen zijn.
3-2-1 back-upregel
De 3-2-1 back-upregel (drie kopieën op verschillende media en een kopie buiten de deur bewaren) is lange tijd een integraal onderdeel gewest van de continuïteitsstrategie van bedrijven. Deze aanpak gaat uit van het beschermen van data en zorgt niet voor een specifieke lock-in. Met deze basisaanpak en een goede implementatie ben je als ondernemer goed beschermd tegen dataverlies. Je bent meester over je data en kunt deze gebruiken om de continuïteit te waarborgen tegen een verantwoorde prijs.
Het gaat tegenwoordig om data. Omarm data en je bent goed toegerust om succesvol te zijn een digitale wereld.
Je begint met het lezen van een artikel op Computable met de tekst “Omarm data en krijg een tien met een griffel”. Dan verwacht je een stuk over datamanagement. De eerste drie alinea’s lijken daarvoor dan ook een mooie opmaat om een mogelijke oplossing te geven. dan is de laatste alinea 3-2-1 back-up een beetje een domper.
Als back-up de focus zou zijn van dit artikel, zou je beter een andere aanvlieg route kunnen kiezen. De bedrijven uit de eerste alinea hebben nog een ding gemeen, naast dat ze allemaal zijn begonnen in de cloud-age en hun applicaties zelf bouwen op web-scale, hebben ze ook allemaal disaster recovery vanaf uur 0 in hun infrastructuur meegenomen. Uitwijk naar één cloud middels een modern stukje replicatie technologie maakt deel uit van de oplossing en is verweven met alles wat deze bedrijven ontwikkelen.
Compute cloud’s als die van AWS en NTT worden vaak als uitwijk en DR meegenomen in de ontwikkeling van een nieuw platform. Ook hebben dergelijke moderne bedrijven vaak een cloud-only strategie in plaats van een cloud-first strategie die je bij meer terughoudende (traditionele) bedrijven ziet.
Back-up applicaties als VEAM en datamanagement applicaties als Commvault zijn perfect toepasbaar om deze DR en uitwijk te realiseren.