Zorgverzekeraar CZ, de Tilburg School of Economics and Management en de onlangs geopende Jheronimus Academy of Data Science werken samen in een vijfjarig onderzoeksprogramma dat zich richt op big data in de zorg.
Twee bijzonder hoogleraren, twee promovendi en een postdoc-medewerker gaan onderzoek doen op het terrein van disruptie en personalisatie in de zorg. Zo wordt onderzocht wat de disruptieve effecten van datatechnologie op het businessmodel van een zorgverzekeraar zijn en de impact van kunstmatige intelligentie op de regierol van verzekeraar en arts.
Ook wordt gekeken naar digitale coaching en persoonlijke behandelplannen. Als zorgverzekeraar handelt CZ naar eigen zeggen een enorme hoeveelheid data af. ‘Aan de ene kant kun je daaruit met moderne technologie van alles afleiden, aan de andere kant moet de privacy van onze verzekerden gewaarborgd zijn’, zegt CZ-bestuurder Arno van Son. ‘Data science helpt ons te innoveren en antwoorden te vinden op de privacyvraagstukken die daarmee samenhangen.’
Oftewel een ‘HAL9000’ die je laat weten dat je terminale ziekte niet verder wordt behandeld omdat dit niet past in het businessmodel van je zorgverzekeraar?
Laat in de zorg alsjeblieft de patiënt centraal staan en niet welke commerciële motieven dan ook.
Big data in de zorg is prima! Maar laat het dan een zorgverlener zijn (academische ziekenhuizen lijken me de aangewezen instellingen daarvoor), met de insteek om patiënten zo goed mogelijk te helpen.