Het leeuwendeel van de bedrijven (89 procent) neemt hun interne beleid voor toegangsbeheer onder de loep. Dit doen zij door medewerkers extra training te geven (49 procent), de beveiligingsinvesteringen op te voeren (47 procent) en extra beveiligingspersoneel in te huren (44 procent). Dat blijkt uit de ‘Authentication and Identity Management’-index van securityleverancier Gemalto.
De zakelijke en consumentenwereld vloeien steeds meer samen. Meer dan de helft van de beveiligingsprofessionals verwacht dat de beveiligingsmethoden voor zakelijke en consumentenapplicaties in de komende drie jaar volledig geïntegreerd worden. Momenteel maakt 62 procent van de bedrijven gebruik van authenticatiemethoden uit de consumentenmarkt, zoals het scannen van vingerafdrukken en irisherkenning. Bovendien meent 63 procent dat deze technieken voldoende bescherming bieden.
Mobiele beveiliging
Een aanjager om het toegangsbeheer te vernieuwen, is vanwege het omarmen van enterprise mobility. Dit maakt het voor bedrijven lastiger om bedrijfssystemen te beschermen; voor de helft is dit een van de grootste punten van zorg. Dit resulteert erin dat 35 procent van alle werknemers geen toegang krijgt tot bedrijfssystemen via mobiele apparaten. Bij negen op de tien is de mobiele toegang tot bedrijfsactiva gedeeltelijk verboden.
Meer dan negen op de tien (94 procent) organisaties gebruikt twee factor-authenticatie voor minimaal één applicatie. Bijna alle respondenten (96 procent) verwachten dit in de nabije toekomst te doen. Gekeken naar de toegang tot bedrijfssystemen via mobiele apparatuur, zet 37 procent twee factor-authenticatie in. Ict’ers verwachten dat dit percentage in de komende twee jaar stijgt tot 56 procent. Hiermee zal het gebruik van twee factor-authenticatie op kantoor evenredig stijgen.
Mix tussen werk en privé
Bedrijven gebruiken vaak een gebruikersnaam en wachtwoord voor de bescherming tegen cyberbedreigingen. Gemiddeld twee derde van alle eindgebruikers bij organisaties zet deze vorm van authenticatie in. 90 procent van de ict’ers maakt zich zorgen over werknemers die hun persoonlijke aanmeldingsgegevens voor werkdoeleinden gebruiken. Daar staat tegenover dat ze zich minder snel zorgen maken als werknemers hun social media-inloggegevens gebruiken om toegang te krijgen tot bedrijfssystemen. 68 procent zegt zich daarbij op zijn gemak te voelen.