Ongeveer de helft van de contactmomenten tussen burgers en de overheid verloopt digitaal. Dat concludeert het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) na een steekproef. 'Jaarlijks hebben Nederlanders ongeveer 390 miljoen keer contact met de overheid. Meer dan 50 procent van die contacten (circa tweehonderd miljoen) verliep in 2016 via een digitaal kanaal. Dat betekent dat individuele personen jaarlijks zo’n dertig keer per jaar zaken regelen met diverse overheidspartijen en dat in vijftien gevallen deze dit op digitale wijze doen.'
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een derde van de burgers die digitaal contact met de overheid hadden, aangeeft dat volledig digitaal contact ‘goed mogelijk’ voor ze is. Drie op de tien (29 procent) geven zelfs aan dat het hun voorkeur heeft en bovendien makkelijk afgaat. Van de groep die nog geen digitaal contact met de overheid hebben gehad geeft daarnaast driekwart aan dat het voor hun mogelijk is om gebruik te maken van de dienstverlening als die volledig digitaal zou worden aangeboden.
‘Burgers beoordelen individuele overheidsorganisaties met wie zij zaken regelen gemiddeld met het rapportcijfer 7,1. Zij geven datzelfde waarderingscijfer ook aan de keten van overheidsorganisaties die tezamen verantwoordelijk zijn voor diensten die worden aangeboden of afgenomen’, adlus BZK.
Volgens het Ministerie is 88 procent van de meest gebruikte overheidsproducten inmiddels digitaal beschikbaar. ‘Van de meest gebruikte producten van de grote uitvoeringsorganisaties die op het hele land zijn gericht, zoals de Belastingdienst, UWV, SVB, RVO en DUO, is 99 procent digitaal beschikbaar. Burgers krijgen daardoor steeds meer mogelijkheden om een digitaal kanaal te kiezen om zo gemakkelijk en veilig zaken met de overheid te regelen. Het volledige rapport is hier beschikbaar.
Tja, als je het maar hard genoeg verplicht stelt dan krijg je vanzelf goede rapportcijfers, want de cijfergevers hebben toch geen keus. Dat is de les van TLS. Tenminste, de les die de overheid getrokken heeft uit het ov-chipkaart debacle. Niet dat ik denk dat dit de juiste conclusie is, maar hier zien we wat de overheid denkt.
Laat mij nog even zuur en flauw zijn en veronderstellen dat onder al deze “interacties” meegeteld zijn de meta-interacties van “mijnoverheid”, waar ieder blauwe-envelop-vervangende “veilige” briefje op de overheidsservers een “onveilige” notificatie in je inbox genereren. Zo kom je wel aan je succesnummers natuurlijk. Ondertussen kost ieder briefje de burger toch weer dubbel werk zonder dat’ie het doorheeft. Slim toch? Innoveren, de overheid kan het echt wel.
Ik heb alle berichten weer uitgezet. We kregen vage mailtjes van noreply@mijn.overheid.nl
‘Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox op MijnOverheid’
Bleek dat daar facturen in stonden. Het is niet te zien in die emails wat voor soort bericht het is. Dan moet je eerst via die niet gebruikersvriendelijke digid inloggen om het bericht te lezen.
Dat werkt niet zo, als ik iets moet betalen wil ik daar een factuur van krijgen.
Wat ik echt tenenkrommend vind is we kunnen nagenoeg alles met DigiD, maar niet stemmen, iets wat al lang had moeten kunnen anno 2016, onze overheid en ICT lijkt een combi van het telraam en techniek.
De Belastingdienst is ook zo’n voorbeeld, als ik een bewijsstuk/bezwaar moet aanleveren moet ik dat nog steeds met de post doen, nog nooit gehoord van digitaliseren en uploaden.
Blijkbaar werken er binnen de overheid alleen maar kneusjes uit de ICT wereld.
@Peter Prins: Het klinkt leuk, maar stemmen met DigiD kan niet en mag niet.
De grondwet schrijft voor, dat stemmen anoniem moet gebeuren (het mag dus niet gelogd worden) en dat controle achteraf mogelijk moet zijn.
Er zijn wel ideeën over, maar nog geen goedgekeurd en veilig systeem.