Uit onderzoek van analistenbureau IDC blijkt dat veel digitale transformatieprojecten van de afgelopen tijd niet succesvol waren. Bij minder dan de helft wordt daadwerkelijk alle doelen behaald. Vaak krijgt it hiervan de schuld omdat het de snelheid om nieuwe markten aan te boren en om te reageren op de competitie, niet zou kunnen bijbenen. Of dat nu werkelijk de oorzaak is of niet, het loont om transformatietrajecten op de rit te krijgen. De bedrijven die hier wel succesvol in zijn, laten de concurrentie namelijk ver achter zich.
Digitale transformatie heeft een enorme impact op hoe we werken, leven en leren. Big data, social, cloud en mobiele technologie hebben het landschap van zakendoen, onderwijs, entertainment en de overheid op de kop gezet. Aanpassing is cruciaal om relevant te blijven en digitale technologie is daarvoor onontbeerlijk.
Inzet digitale technologie
De vorm waarin technologie wordt ingezet verschilt wel per situatie. De meerderheid van de bedrijven zal digitale interfaces aanpakken, in combinatie met de customer engagement-systemen die daarachter hangen. Klantenservice wordt meer persoonlijk. IDC bestempelt dat als een ‘zeer complex bedrijfsbreed digitaal transformatie-initiatief’.
In aanvulling daarop voorspelt het analistenbureau dat twee derde van de wereldwijde top tweeduizend ceo’s, digitale transformatie als kernstrategie formuleert voor de komende twee jaar. Dit zorgt ervoor dat 50 procent van het enterprise it-budget daaraan zal worden besteed.
Digitale transformatie is een containerbegrip
Iedereen vult de term ‘digitale transformatie’ weer anders in. Het is daarom verstandig om te kijken naar enkele belangrijke ingrediënten die een digitale transformatie tot een bewezen succes maken. Op basis van gesprekken over digitale en it-transformatie met meer dan 150 high level executives uit verschillende sectoren in Europa is een vijftal basisingrediënten gerold die de kans op succes enorm doen toenemen.
1. Omarm risico’s
Het is moeilijk om tot transformatie te komen als je aan alle kanten wordt tegengewerkt door trage systemen en als er een cultuur heerst van ‘if it ain’t broke, don’t fix it.’ Als organisaties echt innovatief willen zijn, moeten er risico’s worden genomen en moet de organisatie weg van ‘hoe het altijd ging’. Er zijn radicaal nieuwe methodes nodig die de hele organisatie aangaan. Dat kan concreet betekenen dat er DevOps-programma’s gestart worden of dat it-teams worden toegewezen aan specifieke business units. Wat ook kan werken is een focus op het inhuren van millennials die nieuw elan en moderne kennis met zich meebrengen.
2. Geef data een centrale plek
Data is de brandstof voor innovatie en kan worden gebruikt voor het doen van voorspellingen en het optimaliseren van processen. Het succes van nieuwe services staat of valt bij de kwaliteit van de beschikbare data. Sommige organisaties nemen dit heel serieus en stellen een chief data officer (cdo) aan die het overzicht over alle beschikbare data heeft en zorgt dat deze volgens de geldende regelgeving optimaal wordt ingezet. Big data en analytics zijn hierbij cruciaal, omdat je hierdoor meer waarde uit data kunt halen dan ooit tevoren en tot nieuwe inzichten komt die de digitale klantervaring op een hoger niveau brengen.
3. Creëer een modern datacenter
De primaire it-architectuur voor fundamentele Iit-transformatie bevindt zich in de cloud. Alleen (hybride)cloud-modellen zijn in staat miljarden apparaten en alle data die ze genereren te beheren en te verwerken. In de cloud kunnen enorme data lakes aangelegd worden. Hierop kunnen bijvoorbeeld voorspellende diensten draaien. Dit vraagt om een moderne datacenter-architectuur die geen boodschap heeft aan bestaande silo’s en infrastructuren die transformatie in de weg staan.
Hybride cloud-infrastructuren vormen, naast data, een ander belangrijk ingrediënt voor succesvolle digitale transformatie, omdat ze zowel mobiele als cloud-native workloads ondersteunen, maar ook bestaande, bedrijfskritische en zelfs legacy workloads. Tegelijkertijd is het de perfecte basis voor innovatieve projecten vanuit de business.
Elke cio moet afwegen welke workloads en data naar de cloud kunnen, om te profiteren van maximale schaalbaarheid en flexibiliteit. Vergeet daarbij niet eerst een duidelijke business case te maken. Dat voorkomt een hoop desillusie achteraf.
4. Breng it en de business dichter bij elkaar
Innovatie in de business is meestal niet succesvol als er geen connectie is met de infrastructuur, systemen en processen die deze ondersteunen. Als er geen contact is en/of afspraken zijn, wordt het moeilijker om successen te behalen. Effectieve digitale transformatie vraagt om een it-organisatie die optreedt als sterke partner van de rest van de organisatie en de nodige tools en infrastructuur biedt. Een combinatie van de juiste skills zorgt voor de bedoelde impact
De praktijk wijst uit dat deze continue innovatie en integratie vooral belangrijk is bij langdurige digitale transformatie.
5. Kies de juiste tech provider
Het laatste ingrediënt voor effectieve digitale transformatie is een technologie-provider die perfect aansluit bij de ambities van het bedrijf. Nu en in de toekomst. Deze moet in staat zijn te voorzien in een strategie en governance-raamwerk dat gaat van een operating-model en infrastructuur tot en met de applicaties die daarop draaien. Resultaten moeten in elke fase van de implementatie gemeten en gerapporteerd worden. Dit helpt cio’s succesvol te zijn en te blijven in het digitale tijdperk.
Eelco Wanders, country manager Dell EMC Nederland
Dit is een leuk reclameplaatje voor alweer een rapport vol met woorden maar het smaakt vrij inhoudsloos. De enige echt belangrijke vraag die de introductie oproept, die wordt niet beantwoord. Namelijk:
Wat is nou het verbindende thema tussen de winnaars, en tussen de verliezers? Waarin zit hem die top/flop breuklijn?