De grootzakelijke markt in de Benelux biedt BT nog volop kansen om de omzet weer te laten groeien. Klanten willen op ict-gebied namelijk mee in de vaart der volkeren. Het Britse ict-concern helpt hen met het bepalen van de strategie om deze digitale transformatie te begeleiden. Daarin staan drie pijlers centraal: cloud computing, contactcenter/unified communications in de cloud en de beveiliging van de infrastructuur. Benelux-directeur Fabrice De Windt licht toe.
Natuurlijk, ‘digital transformation’ is een buzz word. Fabrice De Windt, algemeen directeur van BT’s Benelux-organisatie, erkent het onmiddellijk. Maar het biedt zijn bedrijf kansen om klanten daarbij te helpen en dus te groeien. ‘Het begeleiden van zo’n digitale transformatie is echt iets voor BT. De paradox van onze opdrachtgevers is dat zij hun it efficiënter en goedkoper willen inrichten, maar tegelijkertijd ook vinden dat de it te weinig toegevoegde waarde biedt. Ze willen meer innovatie.’
In beide domeinen speelt BT een rol, legt De Windt uit. Klanten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om gebruik te maken van de infrastructuur van BT. Via uitbesteding profiteren ze dan van de schaalgrootte en kennis bij het bedrijf en is kostenbesparing mogelijk. Daarnaast biedt BT innovatieve diensten als beveiligde cloud computing vanuit zijn datacenters en cloudversies van contactcenter- en spraakoplossingen. Zo ontwikkelt BT voor diervoederproducent Nutreco een cloudgebaseerde, unified communications- en collaboration-oplossing. Het cloudplatform brengt de communicatiemogelijkheden binnen Nutreco samen, wat de samenwerking tussen medewerkers vergemakkelijkt, de besluitvorming versnelt en een kostenbesparing realiseert.
Zo’n overgang naar een moderne cloudinfrastructuur gaat niet van de ene op de andere dag, zegt De Windt. ‘Klanten kiezen het liefst voor een transitiepad. Vaak willen ze om legacy-redenen bepaalde applicaties nog een tijdje in huis of op hun apparatuur in ons datacenter draaien, terwijl de werkplekomgeving al wel naar de cloud kan. Ze zijn overigens niet verplicht om gebruik te maken van de datacenters van BT; ze kunnen ook voor een publieke cloud kiezen van Amazon of Microsoft, of een hybride vorm. Wij beschikken over een online beheertool, het Compute Management System – het CMS -, die kan switchen tussen de diverse cloudomgevingen.’
‘De meeste klanten kiezen voor een hybride model’, vervolgt hij. ‘Er zijn altijd branche- of bedrijfsspecifieke activiteiten die moeilijk in een standaard publieke cloud onder te brengen zijn. BT zorgt er dan voor dat na customisatie die zaken in een private cloud worden ondersteund.’
‘Multinationals zijn en blijven onze belangrijkste doelgroep’, stelt De Windt. ‘In dat segment kunnen we de meeste toegevoegde waarde bieden. Ook in de Benelux ligt nog voldoende genoeg groeipotentieel. Je zult ons niet snel bij het mkb vinden.’
Van de omzet die BT in de Benelux behaalt (naar schatting ruim boven de driehonderd miljoen euro, red.) komt nog zo’n 60 procent van traditionele telecomdiensten. ‘Maar steeds meer klanten kiezen voor onze cloud- en datacenterdiensten; we hebben datacenters in Amsterdam, Nieuwegein en Rotterdam’, vervolgt De Windt.
Transportonderneming Ceva Logistics, met activiteiten in 170 landen, besloot bijvoorbeeld zijn zeventien wereldwijd verspreide datacenters op één plek te concentreren. Daarmee wil de transporteur kosten besparen en wereldwijd uniforme standaarden en processen doorvoeren. BT hielp hierbij, als specialist in het leveren van diensten voor de onderliggende it-infrastructuur: het netwerk en datacentercomponenten.
De Windt: ‘Wij richten ons niet op het applicatiesegment, zoals het beheren van een SAP-omgeving of applicatierationalisatie. Met uitzondering dan van het telecomdomein: daar leveren we bijvoorbeeld software voor call centers en unified communications. Daarbij werken we met partners, zoals Cisco en Avaya, al zijn we niet gebonden aan bepaalde technologieplatforms. Daarin zijn we agnostisch.’
BT investeert de laatste tijd fors in de beveiliging van de it-infrastructuren. Dat begint natuurlijk met het eigen wereldwijde netwerk dat door het concern middels een aantal eigen security operating centers (soc’s) voortdurend wordt bewaakt. ‘Ons soc’s zijn state of the art-technologie’, beweert De Windt. ‘We hebben onder meer big data-applicaties ontwikkeld voor het volgen en analyseren van aanvallen en het leggen van correlaties. Het aantal incidenten en bedreigingen per dag is tegenwoordig gigantisch. Klanten zien door de bomen het bos niet meer; wij in onze soc’s wel. Wij bieden klanten aan om hun cyberomgeving vanuit een van onze soc’s in de gaten te houden.’
‘Ict-beveiliging is een dynamisch landschap: klanten raken er de weg kwijt en missen ook de kennis en vaardigheden om sterke oplossingen voor hun omgeving te bouwen’, vervolgt De Windt. ‘Sinds kort beschikken we over een aparte adviesafdeling die klanten helpt bij het in kaart brengen van hun ict-beveiligingsbehoeften en welke technologie daarbij het beste past.’ Het bedrijf werkt hierbij samen met technologiepartners, waaronder Palo Alto Networks en Intel Security.
Naast dat De Windt een stijging van DDoS-aanvallen op websites ziet merkt hij een toenemende groei van ‘voice denial of service’-aanvallen. ‘Nu spraak ip is geworden zie je dat hackers zich ook richten op Skype en contactcenter-omgevingen. Wij hebben voor dit soort aanvallen een oplossing die het besmette verkeer van het contactcenter wegleidt, zodat die beschikbaar blijft.’ Daarnaast buigt BT zich, vaak samen met klanten, over nieuwe beveiligingsvraagstukken, bijvoorbeeld rond de opkomst van het internet of things.
BT en innovatie
In de Benelux werken ongeveer duizend man, waarvan zo’n zevenhonderd in Nederland. Daarnaast kan het bedrijf terugvallen op het ‘shared service center’ in het Hongaarse Boedapest, waar circa vijfhonderd man allerhande backoffice-activiteiten verrichten.
BT biedt op het kantoor in Amsterdam een zogeheten ‘customer innovation showcase’. In deze showroom laat het ict-concern in samenwerking met andere bedrijven de laatste ontwikkelingen op het gebied van netwerkgebaseerde it-diensten zien. Ook in het grote lab-complex Adastral Park vlakbij Ipswich werkt BT samen met externe partijen – groot en klein – om proefopstellingen en innovatiehub’s op te zetten en van daaruit nieuwe producten en diensten uit te denken.
Fabrice De Windt, algemeen directeur van BT’s Benelux-organisatie