Solipsis Managed Services biedt it-oplossingen die opgebouwd zijn rond de businessdoelstellingen van zijn klanten. De technologische invulling is in die visie een afgeleide van de strategie. De infrastructuur is een commodity, zij het een cruciale commodity. De benodigde rekenkracht daarvoor neemt Solipsis in de vorm van infrastructure as a service (IaaS) af bij Datacentrum Brabant.
Solipsis Managed Services is onderdeel van de Solipsis Group. ‘Wij nemen de regie over voor onze klanten, en ontzorgen ze volledig’, zegt Marien van Bezooijen, directeur van Solipsis Managed Services. ‘Het uitgangspunt daarbij is niet de technologie, maar de doelstellingen van het bedrijf. Vervolgens gaan we kijken welke oplossing erbij past. Dat hoeft helemaal niet altijd cloud te zijn, het kan ook een hybride oplossing of on premise zijn.’
‘We richten ons op drie branches. De eerste is de zakelijke dienstverlening die ook weer diensten leveren aan klanten. Daar willen wij op aansluiten. De tweede is de Food & Feed branche. Daar is een duidelijke scheiding te zien tussen kantoorautomatisering en fabrieksautomatisering. We hebben daar de laatste jaren veel ervaring en kennis in opgedaan die we breed bij onze klanten in deze branche kunnen toepassen.’
‘De derde branche waar we in actief zijn is de productie en maakindustrie, waar we te maken hebben met industriële automatisering. Ook hier geldt de voorwaarde dat wij moeten snappen hoe onze klanten werken in de gehele processtructuur. Samenwerking met partners binnen de industriële automatisering is cruciaal, we hebben hier ook succesvolle samenwerkingverbanden mee opgebouwd en we hebben geleerd dezelfde taal te spreken’
Infrastructure as a service (IaaS)
‘Onze gesprekspartner is de directie en het management, omdat onze dienstverlening cruciaal is voor de business. In de uitvoering hebben we natuurlijk wel te maken met it. In dat proces doorlopen we vijf stappen om te komen tot de beste oplossing. De infrastructuur is een commodity, zij het een cruciale commodity, waar de klant zich niet zoveel mee bezig hoeft te houden. Het gaat erom waar ze met hun organisatie heen willen. Onze rol verandert dus. We worden minder technisch en gaan in toenemende mate functioneel meedenken met de klanten. Het liefst leveren we geen ‘it’, maar we willen een aanvulling zijn op hun business-proces.’
‘Bij het leveren van die oplossingen is altijd veel rekenkracht nodig, die ook nog eens in tijd kan variëren. We zijn hiervoor op zoek gegaan naar datacenterpartners, omdat we niet de ambitie hadden om zelf een datacenter op te zetten. We nemen nu al twee jaar infrastructure as a service (IaaS) af bij Datacenter Brabant. Zij denken goed met ons mee over de meest passende oplossing voor onze klanten, en geven ons de vrijheid om zelf het platform te ontwerpen. En zij kunnen de rekenkracht garanderen, ook als er plotseling meer nodig is. Wanneer we moeten opschalen hebben we de benodigde capaciteit binnen 48 uur beschikbaar. Het is professioneel en pragmatisch, dat past goed bij ons.’
‘Onze klanten willen in de eerste plaats beleidsadvies en ondersteuning met het krijgen van inzicht in het verandermanagement. De ontwikkelingen gaan snel, en uiteindelijk wil de klant maar een ding, namelijk de juiste informatievoorziening. Ze willen de informatie, en data, snel en op de juiste plek hebben. Dat is waar ze ons advies over vragen. Daar zit voor ons de groei, en het onderscheidend vermogen.’
Meedenken
‘Daar komt bij dat onze klanten het prettig vinden om de data in een regionaal datacenter onder te brengen. Het is voor sommige klanten een hele stap om hun data de deur uit te doen, dus dan is het goed om te kunnen laten zien dat alles veilig staat in een regionaal datacenter. Ze kunnen het gewoon zien. Bij een Europees datacenter heb je dat gevoel veel minder. Dat is voor veel ondernemers waardevol. En tenslotte heeft Datacenter Brabant alles goed voor elkaar, we hebben hier nog nooit problemen gehad in de jaren dat we samenwerken. Er zit veel kennis in de organisatie erachter, waaronder SLTN Inter Access.’
Rust
‘Klanten zien rekenkracht als commodity. Wij willen vooral rust. We willen niet te maken hebben met discussies over performance of uitval, dat gaan we ons met de verkeerde zaken bezig houden. Wat we aanbieden moet absoluut goed zijn. Alle tijd die wij moeten investeren in het oplossen van problemen is tijd die we niet aan onze klanten kunnen besteden. Die mentaliteit begrijpt Datacenter Brabant heel goed. Daarom zijn ze uitgegroeid tot de eerste partij bij wie we gaan kijken hoe we oplossingen neer kunnen zetten voor onze klanten. De operatie is cruciaal, daar helpt Datacenter Brabant bij, dat geeft ons de rust om onze klant optimaal te ondersteunen in het primaire proces.’