De Provincie Limburg investeert 412.000 euro in ‘Programmeren en Coderen in de klas’. Dat programma moet kinderen zo vroeg mogelijk op een laagdrempelige manier in aanraking brengen met programmeren. Zeven schoolbesturen in het primair onderwijs en twee in het voortgezet onderwijs doen mee.
Het driejarig programma ‘Programmeren en Coderen in de klas’ moet ervoor zorgen dat programmeerlessen een vast onderdeel wordt van het lespakket bij minimaal honderd scholen. De Amsterdamse start-up Bomberbot zal een deel van deze lessen aanbieden aan 760 leerkrachten en 14.500 leerlingen. Het uiteindelijk doel van het project is voldoende en goed gekwalificeerd personeel op te leveren voor de Limburgse kenniseconomie.
Hiervoor wordt samengewerkt met andere kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Zo moet het bedrijfsleven een bijdrage leveren in de vorm van praktijkopdrachten, gastlessen en stageplekken voor zowel leerlingen als docenten.
Het ‘Programmeren en Coderen in de klas’-programma maakt onderdeel uit van brede programma’s Wetenschap en Technologie om de experimenterende leerhouding van jonge kinderen te stimuleren. De Provincie Limburg investeert in het project in het kader van het Techniekplan Limburg. Ook het Platform Betatechniek levert een bijdrage. Dat doet het in het kader van het Landelijke Techniekpact.
I.p.v. het leren programmeren op school kunnen ze beter het reken en wiskunde onderwijs verbeteren(verdiepen). Wiskunde is immers de basis.
In veel landen die op technologisch hoog niveau staan (China, Rusland, etc.) wordt wiskunde met de paplepel ingegoten wat weer resulteert in meer innovatie en een echte kenniseconomie.
Leuk, modieus, meedeinen op de hype van de techgigantenpolitiek.
Je zou er beter aan doen meer kinderen op die leeftijd warm te krijgen voor de onderwerpen die fundamentele vereisten zijn voor goed programmeren later. Zeggens wiskunde en logisch, probleemoplossend, redeneren.