Met het oog op de huidige populariteit van digitale transformatie is het belangrijker dan ooit om een goed beeld van de klant te hebben. Tegenwoordig hebben klanten onbeperkte toegang tot digitale informatie waardoor ze met meer vertrouwen aankoopbeslissingen kunnen nemen vanuit een meer volwassen en geïnformeerde positie. Voeg hieraan de snelheid waarop trends en voorkeuren, en dus ook markten, veranderen toe, en het is duidelijk dat het belangrijk is een vinger aan de pols te houden.
Dit klinkt eenvoudig, al is het alleen maar omdat goede accountmanagers alles weten van hun klanten en hun wensen. Maar in de dagelijkse gang van zaken houden we alleen rekening met een klein deel van de bestaande informatie. Er is momenteel meer informatie dan ooit aanwezig in bedrijven om inzicht te kunnen krijgen in de gedachten van klanten. Hierdoor kunnen we begrijpen welke aankoopopties er zijn en snel reageren. Naast standaardsystemen als crm, hebben bedrijven toegang tot ontelbare platformen als e-mail, social media en opmerkingen van callcenters. Hier begint de uitdaging voor het bedrijf. Met traditionele tools als business intelligence (bi) is het moeilijk om de informatie (die steeds meer bestaat uit ongestructureerde data) te verzamelen en te verwerken op een manier die snelle en geïnformeerde beslissingen mogelijk maakt.
Wat momenteel nodig is, zijn systemen die gebruikt kunnen worden door de relevante afdelingen en die ook een groot aantal databronnen, zowel gestructureerd als ongestructureerd, kunnen integreren in hun analyses. De oplossing kan search-driven business intelligence zijn, dat het beste van de bi-wereld combineert met de voordelen van big data-omgevingen. Big data-analyse heeft niet alleen de middelen om het snel groeiende dataconglomeraat aan te kunnen, maar met intelligente functies als semantische analyse van tekstdocumenten of zelfs video’s kan het ook ongestructureerde data omzetten in gestructureerde informatie en dit integreren in bi-systeemanalyses.
Wat betekent dit in de praktijk?
Stel u eens voor dat een luchtvaartbedrijf alles wil weten over vliegtuigonderdelen. De uitdaging is dan om tijdens de analyse- en planningsfase toegang te krijgen tot alle beschikbare informatie vanaf alle databronnen. Met een ‘insight engine’ gebeurt dit automatisch. Het systeem analyseert alle informatie en selecteert de relevante informatie die in een semantische context is geplaatst, om de data en de bron te herkennen en te classificeren. De technologie gebruikt alle bronnen en data-indelingen, of het nu gaat om pdf’s van de aankoopafdeling, een bouwtekening van het cad-systeem of e-mailcommunicatie tussen onderhoudstechnici en producenten. Dankzij de semantische analyse bepaalt de ‘insight engine’ de relaties tussen alle beschikbare data en creëert een voorheen onvoorstelbaar 360-graden beeld van elk afzonderlijk onderdeel. Dit is een grote stap voorwaarts voor producenten en operators. Dit niveau van verfijning en technologie zet verspreide en ongestructureerde informatie om in door data aangedreven en geïnformeerde inzichten die bedrijven zullen helpen.
Deze functie kan niet alleen worden toegepast in de luchtvaartsector maar ook in ontelbare andere bedrijfstakken en in de openbare sector. Bedrijven die de beste benadering gebruiken, zijn optimistisch over de toekomst van het digitale tijdperk.
Daniel Fallmann, ceo bij Mindbreeze