Het aanvragen van online offertes is de meest genoemde toepassing van de frontoffice van financiële instellingen. Op de tweede plek staat het bereiken van de website of de portal via mobiel of tablet (74 procent). Als derde wordt de mogelijkheid om online een fysieke afspraak te kunnen maken met een adviseur of medewerker genoemd (73 procent).
Dat blijkt uit onderzoek van leverancier van content- en online samenwerkingsoplossingen, Hyarchis onder ruim elfhonderd consumenten en vijfhonderd professionals uit de bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Missie online samenwerken’.
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: ‘De mogelijkheden uit deze top drie zijn mooie stappen richting volledig online samenwerken. Maar met het digitaliseren van de frontoffice ben je er natuurlijk nog niet. Als ook binnen het mid- en backoffice proces alle zaken online geregeld kunnen worden, gaat het pas echt op online samenwerken lijken. Alleen dan kunnen alle fysieke handelingen geëlimineerd worden uit processen.’
Volgens Leclerq bevordert dat niet alleen de snelheid en transparantie, maar is het uiteindelijk ook gunstig voor de concurrentiepositie van de organisatie. Immers, de klant verwacht binnen nu en vijf jaar veel meer van een financiële instelling dan bijvoorbeeld online een afspraak kunnen maken.’