Deutsche Telekom en satellietleverancier Inmarsat hebben samen met hun technologiepartners Nokia en Thales een succesvolle test uitgevoerd voor de aanleg van het European Aviation Network (EAN). Dit luchtvaartnetwerk is gebaseerd op satelliettechnologie en de mobiele breedbandtechnologie long-term evolution (lte) en moet er voor zorgen dat passagiers ook in vliegtuigen een goede netwerkverbinding hebben.
De test die de EAN-partners uitvoerden, vond deels in Engeland en deels in Duitsland plaats. Het betrof een aantal proefvluchten waarbij de prestaties van het EAN-systeem inclusief de Thales-apparatuur aan boord van het vliegtuig en het grondnetwerk van Deutsche Telekom en Nokia zijn getest. In een laboratorium van Nokia in Stuttgart kwam de eerste live LTE-verbinding tot stand via het EAN LTE mobiele netwerk.
Het EAN-project is in september 2015 aangekondigd. Deutsche Telekom en Nokia moeten ongeveer driehonderd antenne-plekken inrichten om het grondnetwerk goed contact te laten maken met het satellietnetwerk. Medio 2017 gaat EAN naar verwachting in de lucht.
Er is al vele jaren de mogelijkheid voor WiFi in-flight. Delta Airlines bijvoorbeeld heeft het al geruime tijd, en ook Norwegian heeft al geruime tijd (zelfs gratis) On-Board WiFi. Ik snap dat het altijd beter kan (lees: Sneller), maar laten de meeste Europeese maatschappijen eerst maar eens de bestaande functionaliteit implementeren. KLM is al jaren aan het ‘experimenteren’…..