Talend, leverancier van open source-oplossingen voor cloud en big data-integratie, heeft de Data Masters Awards 2016 uitgereikt. Dit gebeurde vorige week in Parijs tijdens de gebruikersconferentie Talend Connect EMEA. De hoofdprijswinnaars waren Air France-KLM, Lenovo, International Consortium of Investigative Journalists en United Network for Organ Sharing (UNOS).
Deze awards zijn een blijk van erkenning voor bedrijven die de oplossingen van Talend op innovatieve wijze inzetten om hun bedrijfsvoering flexibeler, slagvaardiger en meer datagedreven te maken. De jury van de Talend Data Masters Awards bestond uit het senior management van het bedrijf. De juryleden bogen zich over alle inzendingen en selecteerde de winnaars aan de hand van diverse criteria, zoals creativiteit, innovatie, de omvang en complexiteit van projecten, de ontwikkeling van nieuwe toepassingsscenario’s voor big data en de toegevoegde waarde voor de organisatie. De awards werden uitgereikt in vier categorieën: Grand Prize Winners, Business Excellence, Customer Excellence en Best Value Added Reseller.
Winnen met data-analyses
De hoofdprijswinnaars waren Air France-KLM, Lenovo, International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) en United Network for Organ Sharing (UNOS). Air France-KLM ontving de award voor de ontwikkeling van een 360-gradenoverzicht van de miljoenen passagiers die jaarlijks vervoerd worden. Data uit diverse gegevensbronnen werden geïntegreerd om passagiers een unieke reiservaring te kunnen bieden.
Lenovo analyseert jaarlijks miljarden klantgegevens om het koopgedrag en de buyer journey te monitoren. Dit heeft bijgedragen aan een reductie van de operationele kosten en een omzetstijging van 11 procent per eenheid. Het bedrijf viel voor deze prestatie in de prijzen.
ICIJ won een award omdat het afgelopen jaar 2,6 terabyte aan ongestructureerde data analyseerde om licht te werpen op duizenden lege organisaties. De onderzoeksresultaten staan bekend als de ‘Panama Papers’.
De Amerikaanse private non-profitorganisatie UNOS behaalde tenslotte een award voor het beheer van het landelijke systeem voor orgaantransplantaties. De organisatie verkortte de tijd van data-integratie van achttien uur naar drie tot vier uur, waardoor transplantatiecentra beter op de hoogte zijn van alle beschikbare organen voor transplantatie. Hierdoor kunnen er betere beslissingen worden gemaakt en meer mensenlevens worden gered.
De winnaar in de categorie Best Value Added Reseller is Datalytyx. Deze Britse dienstverlener op het gebied van big data, digitale transformatie en real-time data-analyse, werkt samen met Talend om klanten een duurzame return on investment te bieden en draagt bij aan een meer datagedreven besluitvorming.
Een andere opvallende winnaar in de categorie Customer Excellence is Domino’s Pizza. Het foodbedrijf integreert klantgegevens uit diverse mobiele en e-mailkanalen om de efficiëntie te vergroten en klanten een flexibeler bestelling- en leveringsproces te bieden.
Innoveren met big data
Auke Jilderda, country manager Nederland bij Talend, over de awards: ‘Talend reikt de Data Masters Awards uit om de aandacht te vestigen op de unieke en innoverende wijze waarop onze big data inzetten om hun bedrijfsvoering te verbeteren en nieuwe kansen te benutten. De winnaars worden erkend als innovator in hun vakgebied en tevens doen wij een donatie uit hun naam aan een goed doel naar keuze. Bovendien zijn deze awards ook bedoeld om best practices uit te wisselen. Wij hopen dat andere bedrijven geïnspireerd raken door de mogelijkheden die big data te bieden heeft, zodat we in de toekomst nog meer mooie initiatieven gaan tegenkomen.’
Talend is van oorsprong maker van integratiesoftware, maar heeft zich de laatste jaren omgevormd tot big data-specialist. Het bedrijf positioneert zich als alternatief voor bijvoorbeeld Informatica en IBM die op licentiebasis integratiesoftware aanbieden. Talend doet dat op abonnementbasis.
De Amerikaanse onderneming heeft zich eind februari 2016 gevestigd in Nederland (Amsterdam). Het wordt in Europa aangestuurd vanuit Ierland. Behalve Nederland zijn de landen Spanje, Italië en Scandinavië aangewezen als groeimarkt. Het bedrijf behaalde in 2015 een omzet van ongeveer 76 miljoen dollar.