Bij de Zorggroep Noordwest-Veluwe (ZNWV) is de enterprise service bus (ESB) Ensemble van InterSystems operationeel. Dit is geregeld door PK Automatisering uit Assen. Deze zorgautomatiseerder realiseerde hiermee een eerste koppeling tussen het CuraZorg-cliëntendossier en het YSIS-medische dossier van ZNWV, waarin de behandelaars van de instelling hun bevindingen registreren.
PK werkt inmiddels al aan een tweede koppeling naar de specifieke, voor de zorgsector ontwikkelde bi (business intelligence)-omgeving. Hierin worden de prestaties van de diverse afdelingen van de instelling en de tevredenheid van de cliënten gemeten en via een dashboardpresentatie weergegeven.
Deze structuur sluit aan op de transparantie die de Veluwse zorginstelling nastreeft bij het nemen van maatregelen rond de uitbraak van de MRSA-bacterie. Een eerste tijdelijke oplossing van de GGD met een Excel-applicatie wordt door PK omgezet naar een veilige Ensemble-toepassing , zodat de service bus alle informatie in samenhang vergaart en ook weer via het Sharepoint-venster op dashboards presenteert.
Met het systeem gaat ZNWV het gehele proces rondom de registratie en controles nauwgezet bijhouden en integreren met de labuitslagen van de testen, uitgevoerd bij cliënten en instellingmedewerkers.
ZNWV nam een jaar geleden afscheid van zijn datacentrum. De operationele informatiesystemen worden voortaan zoveel mogelijk uit de cloud of als ’managed’ service afgenomen. De ict-afdeling focust zich op de regiefunctie bij de informatievoorziening die de dagelijkse registratie en operationele besluitvorming ondersteunt.
Seminar
PK Automatisering zal op 19 januari 2017 in Eindhoven een presentatie geven over het gebruik van de Ensemble ESB in de zorgsector. Spreker is André van Bentum, hoofd bedrijfsvoering van zorginstelling De Waerden uit Heerhugowaard met een tweetal casussen over ESB-koppelingen met onder andere een VoiP-telefooncentrale en met een budgetbeheersysteem via Stichting Cliëntengelden, inclusief prepaid pinnen en verslaglegging via de financiële administratie.