IFS, leverancier van applicatiesoftware, zet volop in op het partnernetwerk. Momenteel heeft het bedrijf wereldwijd 360 verschillende partners, een groei van 200 procent in de afgelopen twee jaar. Channelweb spreekt met David Eager, vice president global alliances van IFS, over het huidige partnerprogramma en de plannen voor de toekomst.
Eager benadrukt dat kwaliteit van de partners voor IFS belangrijker is dan kwantiteit. ‘We willen niet teveel partners, de kwaliteit moet centraal staan.’ De Zweedse softwareleverancier kent vijf verschillende categorieën binnen het partnerprogramma. ‘We hebben service partners zoals systeemintegreerders en aanbieders van ‘packed products in service’. Daarnaast hebben we softwarepartners, technologiepartners zoals Microsoft en Oracle, infrastructuurpartners in de vorm van hardwareproviders en hostingproviders en channelpartners (resellers). Daarbuiten hebben we referrel partners. Dit zijn bedrijven die zich op dezelfde erp-oplossing als wij richten en naar ons kunnen verwijzen. Zo bereiken we samen ‘more feet on the street’.’
De vice president global alliances benadrukt dat veel partners in verschillende categorieën passen. ‘Daarom hebben we het partnerprogramma niet alleen per type ingedeeld, maar ook per niveau. Zo kennen we de categorieën authorized, silver, gold en platium. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk om een silver channel partner of een golden software partner te zijn. Voor al deze niveaus hebben we verschillende logo’s zodat eindgebruikers direct kunnen zien met wat voor type partner ze te maken hebben.’
Partners in Nederland
Eager gaat ook in op de partners in Nederland. ‘Volgend jaar willen we focussen op of we de goede partnermix hebben. We willen nog steeds partners toevoegen en we willen ook dat bestaande partners bij ons blijven. Partners kunnen bij ons starten als één type partner en zich dan verder ontwikkelen. Zo is Eqeep gestart als een servicepartner en nu actief als reseller.’
De vice president global alliances gaat ook in op de overname van softwareaanbieder Vision Waves uit Zeist in 2015 en de gevolgen hiervan voor het partnerprogramma. ‘Vision Waves kende een eigen partnerprogramma, dit is nu geïntegreerd in ons partnerprogramma. Dit proces is goed verlopen.’
Trainen van partners is ten slotte erg belangrijk, vindt Eager. ‘We trainen onze partners zowel online als klassikaal. E-learning is overigens echt booming, we hebben nu zo’n 150 courses beschikbaar.’ Ook op marketing- en salesgebied wil IFS zijn partners faciliteren. ‘We willen het promotiemateriaal gaan automatiseren, zodat iedereen gebruik kan maken van dezelfde templates voor e-mails, nieuwsbrieven en social media. Het is belangrijk om ‘stay on brand and stay on message’ te blijven. Wat betreft sales biedt IFS salesmanagementondersteuning. ‘We co-sellen ook samen met partners en ze mogen gebruikmaken van onze pre-saleomgeving. Daarnaast bieden we ook (online) salestrainingen. Overigens willen we e-learning ook voor sales toevoegen aan de IFS Academy’, besluit hij.
Bij het in 1983 opgerichte IFS werken 2700 mensen; het bedrijf bedient wereldwijd zo’n 2400 klanten. In 2015 behaalde IFS een omzet van 320 miljoen euro.