Acht distributiecentra van Heineken Groothandel hebben voicepicking ingevoerd. Na een uitgebreid selectietraject heeft Heineken gekozen voor Vocollect-spraaktechnologie van Honeywell. De medewerkers staan via een headset in verbinding met het warehouse management systeem (wms) van Consafe Logistics dat als implementatiepartner betrokken is.
Met die nieuwe spraakoplossing is het scannen met een handbarcodescanner verleden tijd. Dat zorgt volgens de betrokkenen naast verbetering van de productiviteit ook voor verbetering van de ergonomie. ‘Een orderpicker verwerkt gemiddeld vierhonderd orderregels per dag en moet dus vierhonderd keer scannen. De barcodelabels zijn bevestigd op de eerste ligger op een hoogte van twee meter. Ze moesten dus alles boven schouderhoogte scannen met mogelijke schouderklachten tot gevolg’, licht de leverancier toe.
‘Ook hebben onze orderpickers nu twee handen vrij. Ze kunnen onze producten beter vastpakken en gebruiken daardoor ook hun rug beter en kunnen hun scanner niet meer vergeten. In het verleden legden ze dat apparaat vaak even opzij om de producten te kunnen pakken’, lichten de betrokkenen projectleiders toe.
Heineken startte de zoektocht naar een nieuwe oplossing toen de bestaande barcodescanners het einde van hun levensduur naderden. ‘Die scanners waren in 2007 tegelijk met het warehouse management systeem (wms) van Consafe Logistics in gebruik genomen. Normaal gesproken gaan ze zeven tot acht jaar mee, wij hebben ze nu negen jaar gebruikt. De laatste tijd kampten we met veel uitval van scanners. Om te voorkomen dat het werk daardoor zou stilvallen, moesten we op zoek naar nieuwe hardware’, vertelt projectmanager van Heineken Groothandel Ciske Zaal.
Kinderziektes
De overgang naar voicepicking startte in het distributiecentrum in Deventer. Daarna volgde de andere zeven vestigingen. In de distributiecentra van Heineken Groothandel wordt naast bier, ook frisdrank, wijn en andere benodigdheden zoals bierviltjes, snoep en patatbakjes geleverd.
Teamleider Winston Lowijs ‘In januari zijn we gestart met de implementatie. De eerste twee maanden hebben we gebruikt voor het definiëren van de workflows, in maart en april hebben we het systeem getest. Op 20 mei is het in gebruik genomen.’ Volgens hem is de ingebruikname voorspoedig verlopen. ‘Op de eerste dag kreeg elke orderpicker een begeleider met laptop achter zich aan, maar die had weinig te doen.
Zaal: ‘In de week erna kwamen wat kinderziektes aan het licht, maar die zijn vrij snel opgelost. De spraakherkenning verloopt nu sneller, de uitspraak is verbeterd.’ Drie weken na Deventer zijn de andere distributiecentra overgeschakeld op voicepicking, telkens twee vestigingen per week. Ook dat verliep voorspoedig. ‘De meeste distributiecentra zaten na drie of vier dagen weer op het oude productiviteitsniveau’, stelt Lowijs.
Accenten en dialecten
Heineken heeft gekozen voor de Vocollect-spraaktechnologie van Honeywell, een partner van Consafe Logistics. Een orderpicker moet eerst het systeem ‘inleren’ voordat hij aan de slag kan, het systeem kan daardoor bijvoorbeeld dialecten of accenten verstaan. Dat inleren vergt volgens de leverancier hooguit een kwartier tijd. ‘De roulatie in ons personeelsbestand is echt niet zo groot dat we elke dag nieuwe mensen moeten trainen’, vertelt Zaal.
Als bijkomend voordeel van Vocollect noemen de gebruikers dat de headset draadloos communiceert met de spraakterminal die aan de broekband hangt. Bij andere systemen verloopt die communicatie via een snoertje, dat bij draaien, bukken of keren gemakkelijk ergens achter blijft haken.