In de periode 2016-2017 zullen in de sector voor financiële dienstverlening ongeveer tienduizend banen verdwijnen. De belangrijkste oorzaak van de krimpende werkgelegenheid is de opkomst van online diensten. Dat stelt UWV in een analyse van de sector voor financiële dienstverlening. 'In vrijwel alle sectoren neemt het aantal banen sinds 2015 weer toe, maar dat geldt niet voor banken en verzekeraars', stelt het uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
‘Steeds meer zaken, zoals betalingen en het afsluiten van verzekeringen, gaan via internet. Het lokale kantorennet van banken en verzekeraars krimpt daardoor steeds verder’, licht de uitkeringsinstantie toe.
De organisatie stelt dat werkzoekenden afkomstig uit de financiële dienstverlening moeilijk weer aan de slag komen. ‘Ze maken vaker de overstap naar andere sectoren en starten relatief vaak als zelfstandige vanuit de WW, schrijft het in de publicatie over de financiële sector.
‘WW’ers afkomstig uit de financiële dienstverlening zijn gemiddeld ouder, hoger opgeleid en hadden vaker een vast contract voordat zij werkloos werden dan gemiddeld. Meer dan 40 procent van de instroom is 50-plus en ongeveer 80 procent had bij de laatste werkgever een vast contract.
Boekhouders
UWV stelt dat zo’n vier van de tien WW’ers uit de financiële dienstverlening binnen een jaar weer aan het werk komt. ‘Gemiddeld over alle sectoren is dit percentage 65 procent. De baankansen voor financieel specialisten en economen zijn beduidend beter dan die van boekhouders, receptionisten en telefonisten. Voor alle beroepsgroepen geldt dat 45-plussers minder snel aan het werk komen dan 45-minners.’
41.000 banen
UWV becijfert dat in de periode 2008-2015 al 41.000 banen verloren gingen, een verlies van de werkgelegenheid van 14 procent. Het concludeert dat de financiële dienstverlening een krimpende sector is.
‘Veel werkzoekenden vinden werk in een andere sector. Een aanzienlijk deel gaat aan de slag in de overige zakelijke dienstverlening, waar accountants, administratiekantoren en detacheringsbureaus onder vallen. Ook gaan veel werkhervatters als uitzendkracht aan het werk.’
Het stelt dat opvallend veel WW’ers met een financiële achtergrond beginnen voor zichzelf: van de 45-plussers gaat 14 procent aan het werk als zelfstandige, bij de 45-minners is dat 7 procent. Bij financieel specialisten en economen en bij vertegenwoordigers en inkopers liggen die percentages nog hoger’, schrijft UWV.
ING
In oktober 2016 maakte ING bekend dat er bij de bank zevenduizend banen verdwijnen door digitalisering. Ook ABN en eerder al SNS kondigden aan banen te schrappen door de opkomst van digitale dienstverlening.
Minder banen vanwege automatisering en lagere kosten voor de bank en de gewone man moet meer gaan betalen voor de digitale diensten. Het moet wel erg slecht gaan met de banken in Nederland?!
Geld halen om de miljarden winsten verder op te schroeven, maar sociale betrokkenheid is nog steeds ver te zoeken!
Banken zien hun klanten als ‘muppets’ en geven al lang niets meer om hun klanten. Het is immers goedkoper dan hun klanten uit te melken en via een PR reclame praatje hun gedrag goed te praten. Misschien dat u denkt dat dit een uiterst cynische opmerking is maar o.a. wikileaks en diverse klokkenluiders uit de financiële sector wijzen uit dat dit de harde realiteit is.
@Johan: Veel groter probleem is nog wel dat banken andermans kapitaal als hun kapitaal zien.
Banken produceren niets behalve schulden en problemen. Ik snap sowieso niet wat de mensen precies nog doen die bij de bank werken. Ze zijn totaal overbodig. Sterker nog, zonder die mensen zou de bank waarschijnlijk beter draaien.
Fintech gaat straks keiharde slagen maken. Die snappen dat je voor een supergrote bank te runnen, maar een paar technici en financiële specialisten nodig hebt.
Banken moeten maar één ding doen: financiële diensten aanbieden. Daarvoor heb je geen kantoren van marmer en versierd met goud aan de zuidas van Amsterdam nodig, dat gaat ook vanuit een betonnen blok in Nieuwegein.
Een bankdirecteur loopt zelf 0 risico (ook al belegt hij risicovol met de miljarden van zijn klanten zonder succesgarantie), dus hoeft hij ook geen miljoenensalaris te ontvangen. Sterker, de Balkenendenorm zou ook hier de norm mogen zijn.
Regiobank en Knab zijn no-nonsense banken, en wat mij betreft mogen de klassieke banken allemaal verdwijnen (als ze de miljarden staatssteun inclusief rente en kosten hebben terugbetaald) ten gunste van banken die midden in het gewone leven staan, zonder poespas, zonder (met geld van anderen) uit de hoogte te doen.
Banken moeten eerlijke diensten leveren die iedereen snapt, met duidelijke verdienmodellen, dus zonder verborgen marges. ICT graag zonder grote logge dure legacy. Dit moet bedacht en beheerd worden, dus daar is werk.
De dienstverlening moet aan de man gebracht door adviseurs die per uur betaald worden ipv per product. Er zal nog steeds werkgelegenheid in de bankensector zijn, alleen niet meer op de afdeling “wazige ondoorzichtige producten bedenken met een hoge winstmarge voor de bank terwijl de klant niet doorheeft dat hij/zij genaaid wordt”. Die afdeling, wat nu bij elke bank de grote winstmotor is, die moet weg. Net zoals graaiende managers en directeuren. Ze werken met mijn geld, niet met hun eigen geld, daar moeten ze dus zorgvuldig mee omgaan!