De Amsterdamse cms-leverancier Hippo werd eind vorige maand overgenomen door Bloomreach. Dat marketingtechnologiebedrijf uit Silicon Valley is actief in het verwerken van e-commerce-data. Hippo-medeoprichter Tjeerd Brenninkmeijer laat tijdens de Hippo.Connect Pre-Night aan Computable weten dat de naam Hippo waarschijnlijk verdwijnt en dat het gefuseerde bedrijf verder gaat onder de naam Bloomreach.
De managementteams van beide bedrijven zijn druk bezig met het uitstippelen van de overname. Computable sprak tijdens de Hippo.Connect Pre-Night met Tjeerd Brenninkmeijer, cmo en oprichter van Hippo. ‘Via deze overname gaan we samenwerken op technologiegebied. We gaan dan ook niet op in Bloomreach, maar de drie oprichters (ceo Jeroen Verberg, cto Arjé Cahn en cmo Tjeerd Brenninkmeijer – red.) krijgen een minderheidsbelang in het bedrijf. We zien onszelf dan ook als ‘founders’ van het nieuwe samengestelde bedrijf.’
De bedrijven besloten bij de overname om beide namen aan te houden en om als zelfstandige entiteiten te blijven opereren. ‘Het is echter duur om twee namen te voeren’, vervolgt hij. ‘Dit zal er waarschijnlijk in resulteren dat we op den duur kiezen voor slecht één naam. Daarbij kiezen we voor de naam met de meeste bekendheid. Aangezien Bloomreach in Amerika een grote speler is, is de kans groot dat we voor die naam kiezen. Dat betekent dat onze naam gaat verdwijnen.’
8 kantoren en 300 medewerkers
De partijen beschikken over acht kantoren; Amsterdam, Oldenburg (Duitsland), Mountain View (Silicon Valley), Boston, New York, Bangalore (India) en twee in Londen. Het New Yorkse kantoor van Bloomreach sluit en deze medewerkers gaan over naar Hippo’s kantoor in Boston. Ook zullen de twee kantoren in Londen samengevoegd worden tot één kantoor. In totaal beschikt het nieuwe bedrijf over ruim driehonderd medewerkers, waarvan honderd afkomstig zijn van het Amsterdamse bedrijf.
Hippo bedient klanten in de overheid, het onderwijs, media, finance, commerce en manufacturing in Nederland, Duitsland en Amerika. Met de overname verwacht het bedrijf sneller te groeien in deze verticale markten. Bovendien wil het nieuwe technieken ontwikkelen om internetgebruikers gepersonaliseerde content te bieden. Lees meer over de gevolgen van de overname in het artikel ‘Overgenomen Hippo zet in op personalisatie’.